Sydkorea bötfäller Tesla med 2,2 miljoner dollar för kallt väder

Sydkoreas antitrustregulator har drabbat Tesla med böter på 2,85 miljarder won (2,2 miljoner USD) för att ha minimerat påverkan av kallt väder på räckvidden, rapporterade Reuters på tisdagen.
Korea Fair Trade Commission (KFTC) sa att Tesla hade överskattat ”drivräckvidden för sina bilar på en enda laddning, deras bränslekostnadseffektivitet jämfört med bensinfordon samt prestandan för dess Superchargers” på sin officiella sydkoreanska webbplats från augusti 2019 tills nyligen.

Tesla-sortimentet 2022 (med tillstånd av Tesla, Inc.)
KFTC sa att även om räckvidden för Tesla elbilar kan minska med upp till 50,5 % i kallt väder från de annonserade siffrorna, nämner Teslas webbplats inte räckviddsförlust i kallt väder.
Detta följer på ett fynd från 2021 av Citizens United for Consumer Sovereignty, en konsumentförespråkande grupp, som fann att elbilar förlorade i genomsnitt 40 % av räckvidden i kallt väder, där Tesla presterade sämst, baserat på uppgifter från sydkoreanska miljöministeriet.
Alla elbilar upplever en viss grad av minskad körräckvidd på vintern, även om en nyligen genomförd studie av fordon i USA fann att det varierar beroende på modell, med Tesla elbilar ungefär i mitten. Även om räckviddsminskningen kanske inte är en olägenhet som kommer att påverka ägarna så mycket, är det mer sannolikt att de lägger märke till mer tid vid laddaren.

2020 Tesla Model X
Tesla har dock inte alltid varit helt tydlig med informationen som presenteras för konsumenterna på sina webbplatser.
Biltillverkaren i åratal i USA skulle presentera sina priser baserat på teoretiska besparingar beräknade baserat på sex år och beräknade nationella genomsnittliga gaspriser. På senare år har det flyttats till en layout som visar det faktiska priset tydligare.
Tesla-ägare har också hittat problem med Teslas ”gratis laddning” och dess tillhörande Supercharger-avgifter. En ägare 2021 stämde Tesla för avgifterna och hävdade att Tesla bröt ett löfte till tidiga ägare att tillhandahålla gratis Supercharger för livet genom att införa tomgångsavgifter för att lämna bilar på Supercharger-stationer medan de inte debiteras.