StoreDot uppnådde över 1 000 cykler av extrem snabbladdning

StoreDot, en israelisk batteristart, tillkännagav ytterligare en viktig milstolpe relaterad till dess kiseldominanta anod litiumjonceller (NCM 811 katod), som är tänkta för extrem snabb laddning.
Battericellerna på 30 Ah (produktionsfärdigt format som redan är tillgängligt för globala OEM-tillverkare för testning) klarade mer än 1 000 snabbladdningscykler tills kapaciteten minskade till 80 % av det ursprungliga värdet.
Under experimentet laddades cellerna i följd (10-80 % laddningstillståndsfönster) vid en relativt hög ström (på 10 minuter) och urladdades sedan vid ungefär 1C ström (på 60 minuter). Med tanke på omgivningstemperaturen på 35°C är det ett ganska tufft test.
Utöver det måste vi komma ihåg att det är ganska energitäta batterier med energitäthet på 330 Wh/kg och 740 Wh/l (”*endast elektroder och elektrolyter”).
”StoreDots ’100in5’-celler laddades upprepade gånger från 10 till 80 procents kapacitet på bara 10 minuter och laddades sedan ur i en timme innan de laddades. EV-cellerna uppnådde över 1 000 av dessa extrema laddningscykler i följd innan de försämrades under 80 procent av den ursprungliga kapacitetströskeln . Ingen märkbar nedbrytning inträffade under de första 600 cyklerna där cellerna snabbt laddades mellan 10 och 80 procent i följd.”

För ett teoretiskt 75 kWh batteri och en initial EV-räckvidd på 358 miles (576 km) skulle 1 000 cykler (10-80 %) motsvara förmodligen mer än 225 000 miles (362 000 km) och fordonet skulle fortfarande hålla 80 % av räckvidd – 286 miles (460 km).
Testresultat:
- 30 Ah påscell
- litiumjon
NCM 811 katod
kiseldominant (ca 40%) anod - energi densitet:
330 Wh/kg
740 Wh/l
”*endast elektroder och elektrolyter” - omgivningstemperatur: 35°C
- test: 10-80 % laddningstillstånd (SOC) fönster
10 minuters laddning (6C ström)
60 minuters urladdning (1C-ström) - resultat: över 1 000 cykler tills 80 % av den ursprungliga kapaciteten uppnås
Yaron Fein, StoreDot Vice President R&D
”Jag är glad över att kunna meddela att vi inte bara har uppnått vårt mål utan också överträffat det – och vi har redan i våra laboratorier en förbättrad formulering som gör att vi kan visa ytterligare förbättrade prestanda. Detta är första gången någonsin som cellprestanda av denna storleksordning har uppnåtts. Resultaten vittnar om StoreDots obevekliga FoU-drift, entusiasmen hos alla i företaget och den vision om Extreme Fast Charging som vi delar med våra partners.
StoreDot säger att de första cellerna (energitäthet på 300 Wh/kg och 700 Wh/l) nu skickas till globala OEM-partners inom fordonsindustrin, samtidigt som företaget räknar med ytterligare förbättringar före slutet av detta år.
Serieproduktion av ”100in5” battericeller (100 miles räckvidd fylls på på 5 minuter) kommer att starta 2024. Det långsiktiga målet är att uppnå en räckviddspåfyllningshastighet på 100 miles på 2 minuter.
StoreDot säger att andra formfaktorer än påstyp också är under utveckling – det inkluderar den cylindriska typen och den prismatiska typen.
Mål:
- ”100in5” – massproduktionsmål: 2024
(100 miles räckvidd fylls på på 5 minuter) och cirka 300 Wh/kg - ”100in3” – släpps 2028
(100 miles räckvidd fylls på på 3 minuter) och cirka 400 Wh/kg - ”100in2” – ”inom ett decennium” (planerad till 2032)
(100 miles räckvidd fylls på på 2 minuter) och över 500 Wh/kg