EV Charging

Stellantis kommer att bygga 100 mils elektriska flygplan åt Archer

När Stellantis förbereder lanseringen av ett globalt utbud av elbilar och lastbilar planerar Stellantis också att bygga en helt annan typ av elfordon.

Vid CES i Las Vegas tillkännagav biltillverkaren att de kommer att bygga Archer Midnight elektriska flygplan, samt ge 150 miljoner dollar i finansiering till Kalifornien-baserade Archer Aviation 2023 och 2024.

Archer Midnight elflygplan som ska tillverkas med Stellantis

Archer Midnight elflygplan som ska tillverkas med Stellantis

Midnight är ett elektriskt vertikalt start- och landningsflygplan (eVTOL) av det slag som har blivit trendigt bland mobilitetsstartups. Genom att använda många vingmonterade små rotorer för att uppnå lyft har den en räckvidd på 100 miles, men är optimerad för 20-minutersturer med ett 10-minuters laddningsstopp emellan, enligt ett pressmeddelande från Stellantis. Archer siktar på att uppnå en nyttolast på över 1 000 pund och förmågan att bära fyra passagerare, plus en pilot.

Archer tillkännagav tidigare en tillverkningsanläggning i Covington, Georgia, som nu kommer att dra nytta av Stellantis tillverkningsteknik och expertis, samt den utlovade finansieringen. Målet är att börja tillverka flygplan i Georgia 2024, med Stellantis som Archers exklusiva kontraktstillverkningspartner.

Rendering av den planerade Archer Aviation-fabriken i Covington, Georgia

Rendering av den planerade Archer Aviation-fabriken i Covington, Georgia

Stellantis har varit en ”strategisk partner” till Archer 2020. Den började investera i företaget 2021 och planerar att öka sin andel genom köp av Archer-aktier på den öppna marknaden.

Flera andra biltillverkare har uttryckt intresse för elektriska flygplan, som har lagts fram som en alternativ transportform för städer. En rapport från 2020 tyder på att General Motors letade efter sätt att använda sin Ultium-batteriarkitektur på marknaden för elektriska flygtaxi. Porsche och Boeing tillkännagav gemensam utveckling av ett ”premiumflygfordon för stadsflyg” 2019.

Se även  Laddade elbilar | New York City kräver att samåkningsflottor ska använda 100 procent elbilar till 2030

Sådana fordon kan vara beroende av snabbare implementering av Megawatt Charging Standard som formaliserades 2022 för elektriska semi-lastbilar. Under tiden har flygande elbilsracing diskuterats som en provplats för batteripaketen för dessa fordon.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button