EV Charging

Stellantis bygger inte ett amerikanskt laddningsnätverk, säger VD

Det är ingen hemlighet att två av de största hindren som begränsar användningen av elbilar är räckvidden och tillgången på laddstationer. Stellantis vd Carlos Tavares tog upp dessa hinder vid ett rundabordssamtal för CES denna vecka och klargjorde att företaget inte har några planer på att bygga ett laddningsnätverk i USA.

”Infrastruktur är inte en del av Stellantis kärnverksamhet,” sa Tavares. ”Det kräver en betydande investering i resurser. Vi har inga planer på att bygga ett snabbladdningsnätverk i USA, men planerar att sälja laddare som en del av vår strategi.”

Denna strategi är annorlunda än den som Stellantis tillämpade i Europa. För ett år sedan tillkännagav företaget ett samarbete med TheF Charging, en start-up för laddningstjänster, för att skapa ett nytt offentligt laddningsnätverk med över 15 000 sajter. Det stämmer dock överens med Stellantis nuvarande amerikanska marknadsstrategi, som inkluderar att rulla ut Mopar-laddningsenheter för hemmabruk, med början i Jeep 4xe och Chrysler plug-in hybridelbilar.

Den Wi-Fi-kompatibla nivå 2-laddaren levererar upp till 32 ampere/7,7 kW kraft, vilket ger full laddning för Chrysler eller Jeep PHEVs på drygt två timmar. Den kan kopplas fast eller anslutas till en befintlig strömkälla och är helt väderbeständig för utomhusbruk. För närvarande tillgänglig hos de flesta Chrysler- och Jeep-återförsäljare, den är också tillgänglig via Mopars eStore.

Stellantis fokuserar också på att sänka kostnaderna för elbilar. Tavares uttryckte tidigare sin oro över att bilmarknaden blir för dyr och sa att elbilskostnaderna måste minska med 40 procent.

För det ändamålet satsar Stellantis på batteriteknik. Man samarbetade med Mercedes-Benz för att investera i Factorial Energy, en Massachusetts-baserad utvecklare av solid-state-batterier. Factorial Energy hävdar att dess proprietära fasta elektrolytmaterial och Factorial Electrolyte System Technology är säkrare och ger ökad energitäthet i motsats till konventionella litiumjonbatterier. Som ett resultat har solid-state-batterier potential att öka räckvidden och samtidigt minska kostnaden per kilowattimme (kWh).

Se även  BMW i4 M50 uppnådde bra resultat i Bjørns 1 000 km-utmaning

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button