EV Charging

Sono krocktestar sin Sion solar EV, säger att panelerna ”uppför sig som förutsagt”

Sono Motors meddelade på tisdagen att de hade genomfört de första krocktesterna av sin Sion EV, som har solceller integrerade med varje karosspanel.

Företaget sa i ett pressmeddelande att dessa paneler ”uppför sig som förutspått”, utan splittring av det polymerbaserade materialet i ett frontalkrocktest på 31 mph, vilket bekräftar att det inte finns någon ytterligare risk för fordonspassagerare eller åskådare.

Detta test, utfört på specialistanläggningen CSI i Italien, kommer att vara det första av många för Sion. Sono räknar med att genomföra cirka 300 krocktester för att homologera Sion under European New Car Assessment Program (NCAP), eftersom det bara tar emot bokningar från europeiska kunder just nu.

Sono Sion

Sono Sion

Sono beskrev också förarassistansfunktionerna som kommer att vara tillgängliga på Sion. Krocksvarning framåt, automatisk nödbromsning, filbytesvarning, körfältsassistent, en föraruppmärksamhetsmonitor, igenkänning av trafikskyltar och parkeringshjälp bak kommer att vara standard vid lanseringen. Sono planerar att lägga till adaptiv farthållare efter produktionsstart via en OTA-uppdatering.

Sion är kanske den första bilen som ska masstillverkas som kommer att använda varje karosspanel som en solpanel, vilket Sono har sagt kan utöka den beräknade räckvidden på 190 mil med upp till 152 mil per vecka i optimala väderförhållanden, samt tillåta bilen ska vara en powerbank för husbilar.

Sono Sion produktionsmodell

Sono Sion produktionsmodell

Tempot har inte direkt varit högt. Företaget visade en produktionsversion av Sion 2019, som den har utvecklats avsevärt sedan dess. Det är nu planerat att starta produktionen hos entreprenören Valmet i Finland senare i år, med ett baspris motsvarande 27 000 USD med nuvarande valutakurser.

Förra sommaren rapporterade Sono att man hade nått 20 000 reservationer, och med veckans tillkännagivande upprepade man att reservationer för närvarande bara kan göras i EU och att man inte accepterar reservationer från USA. Men det har inte hindrat företaget från att försöker uppvakta amerikanska flottföretag för sin solenergiteknik, som också inkluderar komponenter för att lägga till extra solenergi för diesellastbilar och bussar.

Se även  NIO ES8 toppar Bjørns utmaning på 1 000 km när du använder batteribyte

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button