Luxury cars

Skrotpärla: Nissan Maxima 1988

Tillbaka i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet var Toyota och Nissan låsta i en våldsam kamp för att sälja amerikaner stora lyxsedaner fulla av futuristisk elektronik och drivna av köttiga sexcylindriga motorer. Toyota hade Cressida (en nära kusin till Supra), medan Nissan hade Datsun 810 (en nära kusin till Z-Car). Allt eftersom 1980-talet fortskred blev Datsun 810 till Nissan Maxima, medan Cressida blev mer förnuftig (dvs mindre rolig) för varje år som gick. Här är en sen andra generationens Maxima, som nyligen hittades på en självbetjäningsgård i Colorado.

Maxima-namnet började som en beteckning på utrustningsnivån för 810, och blev sedan ett modellnamn i sig precis innan Datsun blev Nissan i Nordamerika.

För 1985 års modell bytte Maxima till framhjulsdrift från bakhjulsdrift, medan dess inline-sex L-seriemotor blev en VG-serie V6. Den här är en något avstämd version av 3.0 som används i samma år 300ZX, rankad till 157 hästkrafter.

Basen Maxima kunde fortfarande fås med en femväxlad manuell växellåda 1988, men amerikanska sedanköpare hade för länge sedan blivit förälskade i trepedalbilar vid den tiden. Den här har fyrväxlad automat.

I Japan vid den tiden (och till viss del idag) ansågs högkvalitativa tygsäten vara lyxigare än hala, varma, bullriga lädersäten. Du skulle kunna få läder i 1988 Maxima (och därmed förstöra det i processen, enligt min mening), men det kostade 785 dollar extra (vilket uppgår till cirka 2 022 dollar i 2022 års dollar).

Livet utan en sjubands grafisk equalizer och ett kassettdäck med faux-borstad-rostfritt ansikte var inte värt att leva 1988, när populärmusiken hade nått sin höjdpunkt genom tiderna. Naturligtvis var Nissan Voice Warning System i full effekt i den här bilen, även om systemet hade blivit solid-state och inte längre använde en liten grammofonskiva för att prata med dig.

Se även  Wolf Rigs Patton overlander ger Hummer H1 ett nytt uppdrag

Precis som Ford på den tiden (och som Ford idag) erbjöd Nissan ett digitalt knapplåssystem.

Vägmätaren visar bara 86 540 miles, vilket är mycket lågt för en 34-årig lyxsedan. Notera de dubbla mekaniska trippmätarna.

SECU-RITY-indikatorlampan illustrerar en av fallgroparna med översättning från japanska till engelska.

Den automatiskt utrustade 1988 Maximas MSRP började på $16,949, även om jag misstänker att den här är $17,949 SE-modellen. Dessa priser skulle vara $43,656 och $46,232 i dagens dollar. Cressida var $20.250 det året ($52.159); den hade en häst färre under huven men gjorde har bakhjulsdrift. Under tiden kan du köpa en ny Pontiac 6000 STE och dess glädjande komplexa elektronik för $18,699 ($48,164).

Det är lite rost, inget dödligt. Jag misstänker att den här bilen gick sönder något för ett decennium eller två sedan och sedan satt och väntade på reparationer som aldrig kom.

För att få lyx och prestanda måste du offra värde. Nissan håller inte med!

I sitt hemland var denna bil känd som Bluebird Maxima.

Året därpå blev Maxima större och mer rundad.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button