Luxury cars

Skrotpärla: Cadillac Eldorado Cabriolet 1972

Cadillac byggde Eldorados från modellåren 1953 till 2002, med modellen som blev en enorm personlig lyxcoupé utrustad med framhjulsdrift från och med 1967-modellerna. Av alla dessa frontdrivna/tvådörrars Eldos var de största och mest överdådiga bilarna 1971-1978; den mest kraftfulla av det gänget var 1971 och 1972 modellerna. Här är en av dessa magnifika, upprörande maskiner som nyligen hittats i en självbetjäningsgård i Denver-området.

Toppen för Eldorados motorkraft uppnåddes under 1970 års modell, då den 8,2-liters (500 kubiktum) Cadillac V8 fick 400 hästkrafter och 550 pund-fot av vridmoment. De primitiva däcken från den tiden hade aldrig en chans! 500-talets kompressionsförhållande sjönk från 10:1 till 8,5:1 för 1971 (så den skulle fungera bra på blyfri bensin), vilket minskade hästkrafterna till 365 och vridmomentet till 535 pundfot.

Tänk på att det är bruttoeffektvärden, inte de nettosiffror vi använder idag. Från och med modellåret 1972 gav staten Kalifornien mandat att fordon som säljs där måste tilldelas nettoeffektklasser för sina motorer, och bilindustrin gick vidare och bytte till nettobetyg för hela landet det året.

För 1972 års modell hade samma motor som annonserades med 365 bruttohästar året innan nu bara 235 nettohästar, med vridmomentet sjunkande till 385 pundfot. Eldorado blev något långsammare för 1972, men bara för att det tog på sig mer än 200 pund bulk. 500/8.2-motorn förblev i produktion till 1976, med hästkrafter som sjönk – på grund av utsläppskrav – till 210 och sedan 190 innan slutet.

Cabrioletversionen av denna generation av Eldorado stannade i produktion till 1976, när ”den sista av cabrioleterna” (det var det inte) markerade slutet på en era av körning med öppet tak (det gjorde den inte).

Se även  Chevy planerar inte att köpa återförsäljare över elbilar som GM erbjuds för Buick, Cadillac

Den här bilen har en rejäl kaross utan nämnvärd rost, men den satt ute i det hårda High Plains-klimatet i många år och interiören blev helt förstörd som ett resultat.

Någon försökte sälja den, kanske under Reagan-administrationen, men hittade inga personer.

Den femsiffriga vägmätaren visar drygt 60 000 miles, vilket kan vara korrekt.

MSRP på denna bil var $7,681, eller cirka $55,640 i 2022 dollar. Det kommer till cirka 11,20 USD i inflationsjusterade dollar per pund bil, vilket gör kostnaden för 16,89 USD/pund för en ny exklusiv Escalade till en mycket sämre affär för dem som köper sina Cadillacs per pund.

Det är mycket bajs i den här bilen, vilket skulle göra en invändig restaurering till en andningsskyddskrävd affär (för dem som med rätta fruktar hantavirus).

En Eldorado cabriolet från 1972 i ganska fint skick verkar vara värd under 20 tusenlappar nuförtiden, vilket gör en bil som dagens Junkyard Gem till en dålig investering för en restaurering (om du inte äger en bilklädselbutik). Ändå är det tråkigt att se en bil som denna inte kan hitta ett evigt hem.

1976 hade det kommit till detta.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button