Luxury cars

Skrotpärla: 1983 Mercedes-Benz 500 SEC coupé

Mercedes-Benz W126 var den andra generationens bilar som använde S-Klass-beteckningen, byggd för 1980 till 1991 års modell och är legendarisk för sin byggkvalitet. Eftersom dessa bilar tenderade att hålla ihop så bra, slits många av dem först nu och dyker upp på de stora självbetjäningsbilskyrkogårdarna jag besöker. Jag har dokumenterat två kasserade W126 sedaner med långt över en halv miljon miles på vägmätaren (både 300 SD, en 1981 och en 1985), men hittade några W126 coupéer är tuffare. Dagens Junkyard Gem är en tvådörrars europeisk marknad, nu bosatt i en kylig bengård i nordöstra Colorado.

Amerikanerna kunde naturligtvis köpa nya W126-coupéer 1983, men versionen på den amerikanska marknaden fick en mycket mindre motor än den förstklassiga Euro-marknaden S-klass det året. 1983 års 380 SEC som var tillgänglig i amerikanska Mercedes-Benz-återförsäljare hade en 3,8-liters V8:a på bara 155 hästkrafter, medan européer kunde köpa en 500 SEC med 230 rasande tyska hästar.

Det var där den grå marknaden kom in. Den här bilen importerades av ett Nederländska Antillerna-baserat företag med en Fort Lauderdale-adress, vilket låter ungefär rätt för en så dekadent maskin.

Jag har hittat några andra gråmarknads-Mercedes-bensar från denna era på skrotupplag i Denver-området, inklusive en 1980 280 SEL, en 1980 500 SE och en 1988 230 CE.

Som du kan förvänta dig, tog skrotköpare tag i de Euro-specifika strålkastarna och andra godsaker från dessa bilar. Den här bilen har fortfarande en strålkastare, men den är trasig.

V8-drivna W126 kom inte med manuell växellåda 1983, även om fyra- och femväxlade manualer fanns tillgängliga i (icke-amerikanska marknaden) raka sex bilar det året.

Se även  Bugatti Divo erbjuds till försäljning för 6,7 miljoner dollar i Frankrike

Den amerikanska marknaden 500 SEC dök upp för 1984 års modell, även om dess motor var rankad till bara 184 hästkrafter. Prislappen: 57 100 $ (cirka 166 823 $ i 2022-dollar), vilket gör den till den dyraste Mercedes-Benz som finns tillgänglig i Amerika det året.

Den här har fortfarande glänsande röd färg, men det finns mycket kroppsfyllmedel som täcker gamla krockskador.

Mercedes-Benz började erbjuda krockkuddar på förarsidan som ett extra kostnadsalternativ i S-klassen från och med 1981. På den amerikanska marknaden 1984 500 SEK kostade krockkudden 880 $ (2 571 $ idag).

Hade det varit värt att fixa den här bilen? Förmodligen inte, men det är synd att se den på väg mot krossens kalla stålkäftar.

Värde som består.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button