EV Charging

Shell förvärvar Volta Dual Charging And Media Network

Volta, ett mycket unikt laddningsnätverk, kommer att förvärvas av Shell USA (ett dotterbolag till Shell plc) i en kontanttransaktion till ett värde av cirka 169 miljoner dollar.

Transaktionen förväntas slutföras under första halvåret 2023, vilket skulle läggas utöver flera andra förvärv som Shell genomfört runt om i världen, när gruppen förbereder sig för masselektrifiering.

Volta är ett ganska intressant företag, eftersom det driver ett dubbelt laddnings- och medianätverk – laddningsbås visar annonser medan själva laddningen vanligtvis är gratis.

Enligt den senaste finansiella rapporten för tredje kvartalet 2022 har Volta cirka 983 laddningsplatser i USA, inklusive 3 093 laddningsplatser och 5 627 skärmar (*vissa bås har inte skärmar, och vissa väggmonterade bås har en enda skärm). Antalet stånd ökade med cirka 45 procent jämfört med föregående år.

extern_bild

Eftersom elbilsladdningsverksamheten är ny och ständigt har utvecklats under de senaste 10 åren, vet vi inte riktigt om dubbelladdning och medianätverk kommer att lyckas.

Till och med de mer konventionella laddningsnätverken, som kräver att elbilsförare betalar för laddning, kämpade under det senaste decenniet.

När det gäller Volta kan vi se snabbt växande intäkter (med 66 procent jämfört med föregående kvartal under tredje kvartalet), men samtidigt är intäkterna fortfarande inte tillräckligt höga för att täcka kostnaderna.

extern_bild

Rapporten visar att enbart under tredje kvartalet noterade företaget en nettoförlust på 42,5 miljoner dollar, medan den under niomånadersperioden var 128 miljoner dollar, jämfört med 38 miljoner dollar i intäkter.

Det skulle förklara varför uppstarten kommer att förvärvas av en större aktör som Shell. Utbyggnaden av ett sådant nätverk, även med mestadels nivå 2 AC-laddningsplatser, kräver seriösa pengar, innan skalan skulle räcka för att så småningom generera vinster.

Se även  Laddade elbilar | Nikola förvärvar Romeo Power för att ta batteripaketsproduktion internt
extern_bild

Det ska bli väldigt intressant att se Shells strategi. Företaget sa att efter slutförandet av transaktionen kommer det inte att ske någon omedelbar förändring i förarens erfarenhet.

På lång sikt kan vi kanske se en blandning av Shells konventionella laddstationer med ytterligare annonsörssponsrade bås.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button