Road Test: 2022 Chevrolet Bolt EUV

Road Test: 2022 Chevrolet Bolt EUV
Ett fantastiskt(er) elfordon

När Chevrolet lanserade 2022 Bolt EUV i februari i år (dess första elektriska nyttofordon), kändes den igen för sin interiörstorlek, uppfräschade utseende över syskonen Bult EV och ett lågt pris. På mindre än ett halvår sedan dess har Chevrolet introducerat två större helelektriska stadsjeepar, Blazer EV och Equinox EVså väl som Silverado EV plocka upp. De två SUV:arna kommer inte att finnas i återförsäljare på ett tag, vilket gör Bolt EUV ännu viktigare för Chevrolet.
Drivlina
2022 Bolt EUV har ett 65 kilowatt-timmar (kWh) litiumjonbatteri som driver en enda 150 kW motor som producerar 200 hästkrafter och 266 pund-fots vridmoment. En enväxlad automatisk växellåda driver framhjulen för den 247 mil långa helelektriska körsträckan som kommer att tillfredsställa de flesta ägares dagliga körbehov.
Körupplevelse: EV Fun
Bolt EUV drar runt med mycket nöje, med 0-till-60 körningar som tar cirka 6,7 sekunder när du väljer sportläget. På en öppen del av motorvägen körde vi 80 miles per timme med lätthet, och kände oss stabila och trygga när vi kryssade i motorvägshastigheter. Om det är nytt för dig att köra en elbil, kommer det omedelbara vridmomentet vid vilken hastighet som helst att vara en ögonöppnare.

Batterierna under golvet sänkte tyngdpunkten och skapade en säker körupplevelse som verkligen lyser i stadsmanövrar och runt snäva kurvor. Bolt EUV har respektabel hantering med tanke på att den kommer med helsäsongs 215/50 Michelin Energy Saver 17-tumsdäck som är designade för lågt rullmotstånd och inte prestanda. Den elektriska servostyrningen var inte för lätt, och karossrullningen, även när den trycktes över rekommenderade hastighetsgränser i hörn, var hanterbar.
Att ladda batterierna under körning sker genom regenerativ bromsning. Vid utrullning eller stopp omvandlas kinetisk energi till elektrisk energi och lagras sedan i batteriet. För ännu mer effektivitet har Bolt EUV One Pedal Driving och Regen On Demand, där bilen bromsas eller till och med stoppas av motorn. Även om en pedalkörning inte eliminerar behovet av att använda bromsarna, särskilt i en nödsituation, kommer det att bli ditt föredragna sätt att köra Bolt EUV.

2022 Bolt EUV har Super Cruise som ett $2 200-alternativ, vilket är ett handsfree semi-autonomt förarassistanssystem (ADAS). Att använda Superkryssning, ställ in den adaptiva farthållaren på önskad hastighet. Efter att hastighetsnumret på instrumentbrädan blir grönt, centrerar bilen mellan körfältslinjerna och Super Cruise kan aktiveras. Det är inte riktigt så enkelt eftersom en kamera, placerad på toppen av rattstången, följer förarens ögon för att bekräfta uppmärksam körning. Om förarens ögon vandrar från att titta rakt fram, tänds varningslampor, då ljuder en ljudvarning, följt av att systemet stängs av och föraren måste ta kontrollen.
Super Cruise gör inte Bolt EUV till ett verkligt självkörande fordon, utan hjälper föraren att bekämpa trötthet på långa motorvägssträckor. Jag använde Super Cruise i motorvägshastigheter och tyckte att det fungerade som designat, men det finns en tillitsfaktor och inlärningskurva. Precis som första gången du använder automatisk nödbroms kan Super Cruise ta lite tid att vänja sig vid. För långa vägresor är fördelen uppenbar.
Plug-in laddning
Förutom det regenerativa bromssystemet laddas litiumjonbatteriet, som består av 288 individuella celler, av standardladdaren på 11,5 kW ombord som nås via en laddningssladd med två nivåer. Ungefärliga laddningstider är:

- 120V (Nivå 1) – 4 miles räckvidd per timme
- 240V 32 ampere (nivå 2) – 25 miles räckvidd per timme (10 timmar för full laddning)
- 240V 48 ampere (nivå 2) – 37 miles räckvidd per timme (7 timmar för full laddning)
- 480V DC snabbladdning – 95 miles på 30 minuter (2,6 timmar för full laddning)
Chevrolet gör också laddningen bekvämare med en ny Laddningssladd med dubbla nivåer, vilket kan eliminera behovet av att köpa en separat hemladdare. Sladden har en utbytbar kontakt som gör att ägaren kan ansluta till ett vanligt 120-volts trestiftsuttag för nivå 1-laddning eller ett 240-voltsuttag för nivå 2-laddning.
Chevrolet kommer också täcka kostnaden för standardinstallation av nivå 2-laddningsuttag för kunder som köper eller leasar en 2022 Bolt EUV. Detta kommer att ge ägare tillgång till snabbare laddning hemma, vilket är där de flesta Bolt EUV-ägare kommer att göra större delen av sin laddning.

Ny design
2022 Bolt EUV verkar vara identisk med sin syskon Bolt EV, men det finns skillnader för det skarpa ögat. Bolt EUV är sex tum längre och har ett annat främre galler och lägre fascia. Bolt EUV sitter högt och ger exceptionellt huvud- och benutrymme för främre och bakre passagerare. När den kommer närmare att se ut som en crossover med en mer modern design, kommer den att få positiva kommentarer från grannar när den parkeras på din uppfart.
Exteriöra funktioner inkluderar LED-strålkastare och varselljus, automatiska helljussensorer, 17-tums maskinbearbetade hjul med svarta fickor, LED-broms- och bakljus, regnavkännande vindrutetorkare och effektjusterbara och uppvärmda ytterbackspeglar.
Interiör uppgraderad
Chevrolets designers gjorde betydande uppgraderingar av interiören, inklusive en ny 8-tums instrumentpaneldisplay, en 10,2-tums pekskärm i färg, nya sätesdesigner och en märkbar uppgradering av materialen som finns i hela kabinen. Helt nytt på Bolt EUV är ett valfritt panorama-lutnings- och skjutkraftsoltak som är en del av 2 495 $ Sun & Sound-paketet. I detta paket finns även Bose 7-högtalares ljudsystem och Infotainment 3 Plus.

Standardinredningsdetaljer på Bolt EUV Premier-modellen Clean Fleet-rapport körde i en vecka inkluderade ett 8-vägs uppvärmt och ventilerat elförarsäte med ländrygg, ett 6-vägs uppvärmt och ventilerat justerbart manuellt främre passagerarsäte, uppvärmda utombordssäten bak, LED-omgivande belysning och en läderklädd ratt med ljud, telefon , Bluetooth och farthållare.
De 3 Plus infotainmentljudsystem med tillvalet Bose ljudsystem har en 8-tums högupplöst färgpekskärm som inhyste navigation, AM/FM/SiriusXM, trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Även om vi önskar att det fanns en kontrollknapp för både volym och kanalval, finns det väldigt praktiska (och vår favoritplats för dem) volym- och kanalvalskontroller på baksidan av ratten. Dessa små stötar, placerade med perfekt åtkomst till fingertopparna, är så lätta att använda att det borde vara layouten på alla bilar.
Aktivera det händige och hjälpsamma OnStar systemet är så enkelt som att trycka på en knapp. Detta förbinder dig med en vänlig General Motors-representant för att göra din körupplevelse säkrare och roligare.
Bolt EUV Premier är välutrustad med bekvämlighetsfunktioner, inklusive fjärrstyrd nyckelfri ingång med fjärrstart, eldörrlås, elportar, lutande och teleskoperande rattstång, uppvärmda ytterbackspeglar, 60/40 delat fällbart baksäte, bakre last under golvförvaring , klimatkontroll med dubbla zoner, däcktrycksvakt och nyckelfri tryckknapp på och av.

Säkerhet och prissättning
2022 Bolt EUV har passiva och aktiva säkerhetssystem som en del av standarden Chevy Safety Assist teknologi. ADAS inkluderar filbyte och döda vinklar, bakre parkeringshjälp med varning för korsande trafik, kollisionsvarning framåt, automatisk nödbromsning och bromsning för fotgängare fram. Ytterligare säkerhetsfunktioner inkluderar högupplösta surroundkameror, backmonitor, däckfyllnadsvarning och vadderade skjutbara förar- och passagerarvisir.
Det finns två 2022 Bolt EUV-modeller, med dessa baspriser, inklusive den obligatoriska destinationsavgiften på 995 USD.
- Bult EUV – $34 495
- Bult EUV Premier – $38 995
Bolt EUV kvalificerar sig inte längre för federala skattelättnader, men kommer att kvalificera sig för krediter i vissa stater och kommer förmodligen att vara berättigad enligt det nya skatteavdragssystemet. Båda modellerna kan vara berättigade till HOV-dekaler.
Observationer: 2022 Chevrolet Bolt EUV
Först introducerades som en 2017 års modell, har mer än 100 000 Bolt elbilar sålts över hela världen. Den helt nya 2022 Bolt EUV ger Chevrolet ännu en EV-post i kategorin heta små SUV, vilket förstärker Chevrolet som säger att att äga en Bolt är ”all anledning att köra elektrisk.”

2022 Chevrolet Bolt EUV är ett bekvämt elfordon med lång räckvidd med plats för fem. Till attraktiva ingångspriser, Clean Fleet-rapport anser att Chevrolet har nått sitt mål att erbjuda ett elfordon för alla.
Se till att välja att delta i Clean Fleet-rapport nyhetsbrev (överst till höger på sidan) för att få meddelande om alla nya berättelser och fordonsrecensioner.
Berättelse och bilder av John Faulkner.
”Affordable EV” skaran:
Väg test: 2022 Chevrolet Bolt EV
Bilresa: 2020 Nissan Leaf
Nyheter: 2024 Fiat 500e
Väg test: 2020 Mini SE Electric
USB-minne: 2023 Volkswagen ID4
Väg test: 2020 Hyundai Kona Electric
Väg test: 2022 Kia Niro EV
Väg test: 2022 Mazda MX-30 EV
Väg test: 2022 Ford Lightning EV
Väg test: 2022 Kia EV6
Väg test: 2022 Hyundai Ioniq 5
Bilresa: 2021 Ford Mustang Mach-E
Avslöjande:
Clean Fleet-rapport är lånade gratis testfordon från biltillverkare för att utvärdera, vanligtvis för en vecka i taget. Våra vägtester är baserade på denna en veckas körning av ett nytt fordon. På grund av detta tar vi inte upp frågor som långsiktig tillförlitlighet eller total ägandekostnad. Dessutom bjuds vi ofta in till tillverkarevenemang som lyfter fram nya fordon eller teknik. Som en del av dessa evenemang kan vi erbjudas gratis transport, logi eller måltider. Vi gör vårt bästa för att presentera våra unyanserade utvärderingar av fordon och nyheter oavsett dessa incitament.
Vårt fokus ligger på fordon som erbjuder den bästa bränsleekonomin i sin klass, vilket får oss att betona elbilar, laddhybrider, hybrider och dieslar. Vi har också de effektiva gasdrivna fordonen som är bland de bästa mpg-fordonen i sin klass. Dessutom strävar vi efter att erbjuda recensioner och nyheter om avancerad teknik och fordonsmarknaden för alternativa bränslen. Vi välkomnar all feedback från fordonsägare och är dedikerade till att tillhandahålla ett forum för alternativa synpunkter. Låt oss veta dina åsikter på publisher@cleanfleetreport.com.