EV Charging

Rivian förhandsgranskar modulär hårdvara för elektriska lastbilar med dubbla motorer

Rivian förhandsgranskade nyligen hårdvaran för den tvåmotoriga drivlinan som den planerar att börja erbjuda för sin elektriska pickup R1T och R1S elektriska SUV tillsammans med den befintliga fyrmotoriga installationen under det kommande året.

Företaget twittrade en kort video ”förloppsrapport”, där huvudingenjören för drivenhetsdesign Mason Verbridge sa att komponenter genomgick slutlig valideringstestning. Produktionen är planerad att starta om några månader, och en produktionslinje för dessa drivenheter håller för närvarande på att sättas upp på Rivians fabrik i Illinois, säger Verbridge i videon.

Varje drivenhet har en enda motor, och en enhet kommer att installeras på varje axel för att skapa en fyrhjulsdriven drivlina med två motorer. I tweeten sa Rivian att den kommer att erbjuda en ”standardversion” med 600 hk och 600 lb-ft vridmoment som kan nå 0-60 mph på 4,5 sekunder, vilket matchar tidigare nämnda specifikationer. Men företaget säger nu att det också kommer att erbjuda en ”förbättrad version” med 700 hk och 700 lb-ft, vilket sänker tiden 0-60 mph till 3,5 sekunder.

Rivian gjorde nyligen också 180-kwh Max Pack-batteriet till det enda som var tillgängligt med den dubbelmotoriga drivlinan i R1T-pickuper. Det förväntas börja bygga fordon i den konfigurationen senare under 2023.

Rivian enmotors drivenhet

Rivian enmotors drivenhet

Rivian har ändrat sina byggkombinationer och prissättning olika gånger, och i mars 2022 bekräftade några initiala detaljer om sin egenutvecklade dubbelmotorteknologi. Det var efter prishöjningar i februari och mars 2022 – då det höjde priserna med upp till 20 % från vad som ursprungligen föreslogs, och introducerade versioner med dubbla motorer som ett substitut för de fyrmotoriga lastbilarna som plötsligt var betydligt dyrare. Företaget gick så småningom tillbaka för att låsa in befintliga reservationsinnehavare med den ursprungliga prissättningen.

Se även  Domare i Georgien avvisar skattelättnad för Rivian elektriska lastbilsfabrik

Rivian gör också löpande ändringar i sina fordon, mestadels via mjukvaruuppdateringar. Det bekräftade nyligen att fyrhjuliga lastbilar kommer att få en ökad räckvidd efter ett EPA-omtest. Den förväntade nya räckvidden på 328 mil för R1T gör den till den ledande räckvidden bland elektriska pickuper för närvarande, om man inte räknar GMC Hummer EV:s 329 mil EPA-resultat, vilket är inofficiellt eftersom det inte är en lätt lastbil.

Rivian enmotors drivenhet

Rivian enmotors drivenhet

Rivians lastbilar utvecklades kring ett 400-volts batteripaket och systemspänning. Men som VD RJ Scaringe berättade för EVguiden Reports redan 2018, designades lastbilarna från början för en eventuell uppgradering till 800 volt – åtminstone för laddning och själva batteripaketet. Rivian sa då att det arbetade med båda interna batterisamtal – något som eventuellt skulle kunna hjälpa till att sänka priserna i framtiden, kanske.

Företaget planerar också att använda de dubbla motorkomponenterna som en del av sin plan för att betona överkomlighet, ekonomi och effektivitet med sin andra modelllinje, R2, som kommer att byggas vid dess kommande Georgia-fabrik.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button