Restaurerad Toyota Corolla GT-S från 1980-talet bytt mot elbilar och vätgasdrivlinor

Toyota har återställda exempel på 1980-talets Corolla GT-S med batteridrivna el- och vätgasdrivlinor som en del av en plan för att förlänga livet för klassiska bilar.
Debuterade på Tokyo Auto Salon 2023 förra helgen, de två koncepten är tänkta att demonstrera hur äldre fordon – särskilt entusiastbilar – kan hållas på vägen även med strängare utsläppsnormer.
”Verkligheten är att vi inte kan uppnå noll koldioxidutsläpp år 2050 helt enkelt genom att byta all försäljning av nya bilar till elbilar”, sa Toyotas vd Akio Toyoda i ett tal vid invigningen av Tokyo Auto Salon, med hänvisning till ett företagsmål för utsläppsminskningar. Med tanke på den långsamma omsättningshastigheten för globala fordonsflottor kommer äldre förbränningsfordon verkligen att stanna kvar på vägen långt efter att nybilsförsäljningen blivit elektrisk.

Toyota AE86 BEV koncept
Det betyder att man också riktar in sig på utsläppen från de äldre fordonen, och det är där paret Corolla-koncept kommer in. Med bakhjulsdrift och en oändligt inställbar motor är den här versionen av Corolla, känd av den interna modellkoden AE86, en favorit av tuners och namne till den moderna Toyota GR86 sportbilen. Det är den typen av bilentusiaster kommer att vilja bevara.
”Jag hoppas kunna avfärda rädslan att vi inte kommer att kunna köra våra älskade bilar när vi blir koldioxidneutrala.” sa Toyoda. ”Tvärtom, det finns en koldioxidneutral väg som bilälskare kan ta.”
Konceptparet presenterar två olika vägar till lägre utsläpp. En bil, AE86 BEV-konceptet, byter ut lager inline-4 mot en elmotor från en Toyota Tundra hybrid och ett batteripaket från en Prius Prime plug-in hybrid. Den behåller dock den vanliga manuella växellådan, och ingenjörer försökte hålla viktfördelningen nära lager också, enligt Toyota.

Toyota AE86 H2 koncept
Andra biltillverkare har lekt med EV-konverteringar tidigare, allt från Chevrolet E-10 och Blazer-E till Jaguars elektriska E-Type-byggen. Mini lanserade ett EV-program för den ursprungliga Issigonis-designade Mini 2022 från sin brittiska fabrik.
Det andra konceptet, kallat AE86 H2, behåller standardmotorn och drivlinan, men istället för bensin körs den på vätgas som lagras i två högtryckstankar från ett Toyota Mirai bränslecellsfordon.
Toyota har testat vätgasförbränning i racing och utvecklat en prototyp väte V-8, men det är inte den första biltillverkaren att prova idén. I början av 2000-talet tillverkade BMW Hydrogen 7, en 7-serie sedan med en väte V-12. Ingen biltillverkare verkar ha löst de inneboende effektivitetsproblemen med väteförbränningsmotorer, så det är oklart om de någonsin kommer att bli mainstream.