Redaktörens val december 2022 | Genesis G90, Mazda3 och en gammal favorit

Redaktörens senaste samling 2022 består av val från tre olika segment. Vi fick nyligen vårt första skott på 2023 Genesis G90, som omedelbart fick en varm plats i vårt hjärta. Dessutom kom ett par favoriter från tidigare år. Håll utkik efter ännu fler betyg på det nya året när massor av färsk metall kommer ut på marknaden. Massor av helt nya elbilar och sportbilar kan ha kommit ut på gatorna 2022, men det kommer ännu fler nya och spännande bilar.
Om du missade våra tidigare inlägg från Redaktörens val, här är en snabb uppdatering om vad som händer här. Vi betygsätter alla nya bilar vi kör med 1-10 poäng. Bilar som är exemplariska i sina respektive segment får statusen Editors’ Pick. Det är de vi rekommenderar till våra vänner, familj och alla som är nyfikna och ställer frågan. Listan som du hittar nedan består av alla bilar som vi betygsatte i december månad som fick ett Editors’ Pick.
2023 Genesis G90
Snabbt tag: Genesis G90 är nu en fullstor sedan utan några större kompromisser jämfört med konkurrenterna. Den åker vackert, har en teknisk framåt men ändå användbar interiör och har till och med en kraftfull och raffinerad drivlina.
Göra: 8.5
Vad den konkurrerar med: Lexus LS 500, BMW 7-serien, Mercedes-Benz S-Klass, Audi A8
Fördelar: Underbar design, effektiv och kraftfull drivlina, superlyxig interiör, bra värde
Nackdelar: Klarar sig inte lika bra som konkurrenterna
Från redaktionen:
Road Test Editor Zac Palmer — ”Genesis G90 är helt ny för 2023, och vilken fantastisk lyxsedan det är. Den mildhybrida dubbelturbo V6-drivlinan är mjuk och kraftfull för enkel acceleration. Dess luftfjädring och elektroniskt styrda dämpare sveper dig över dålig trottoar utan störningar i kabinen. Varenda lyx du kan tänkas önska finns från automatiskt öppnande dörrar, masserande säten och bakhjulsstyrning. Allt finns där till ett pris som är chockerande lågt jämfört med de ledande tyska lyxsedanerna, gör det desto mer imponerande.”
Djupanalys: 2023 Genesis G90 First Drive Review: Inga fler kompromisser
2023 Mazda3
Snabbt tag: Mazda3 är fantastisk att köra och har en interiör som konkurrerar med lyxbilar på instegsnivå. Den enda verkliga svagheten är ett lite snävt baksäte och lastutrymme.
Göra: 8,0
Vad den konkurrerar med: Toyota Corolla, Honda Civic, Hyundai Elantra, Nissan Sentra, Volkswagen Jetta
Fördelar: Elegant exteriör- och interiördesign, entusiastvänliga köregenskaper, roligt Turbo-alternativ
Nackdelar: Trångt baksäte och lastutrymme, infotainment är inte för alla
Från redaktionen:
Road Test Editor Zac Palmer — ”Mazda3 är fortfarande en av de bästa kompakta bilarna du kan köpa. Visst, en Honda Civic kommer att bli mycket mer användbar med sin enorma användbarhet, men ingenting kan konkurrera med Mazda när det kommer till interiören kvalitet och attraktivitet. Den verkliga tjusningen hos Mazda3 handlar dock om hur den kör. Fjäder för antingen den manuella eller en Turbo-modell, och du kommer att ha en viskning.”
Nyhetsredaktör Joel Stocksdale — ”Jag älskar den här bilen så mycket. Jag älskar designen. Jag älskar materialen. Men mest av allt älskar jag hur den här bilen styr och hanterar. Varje bråkdel av en grad av styrinsats ger exakt lika mycket byt till den ivriga nosen. Ratten ger dig en högupplöst bild av vad som händer mellan däcken och trottoaren. Chassit känns neutralt och har gott om grepp. Även dess enkla torsionsbalksfjädring förblir planterad över lite ojämna hörn .”
Djupanalys: 2023 Mazda3 recension: Prestanda och lyx till ett budgetpris
2023 Jeep Wrangler
Snabbt tag: Wrangler har verklig konkurrens nu, men det stora antalet varianter och enorma kapacitet gör den fortfarande till ett fantastiskt terrängfordon. Från 4xe PHEV till 392, Wrangler är en fantastisk kul boll.
Göra: 7,0
Vad den konkurrerar med: Ford Bronco, Toyota 4Runner, Land Rover Defender
Fördelar: Fantastisk terrängbil, en variant för alla behov, utilitaristisk inredning och takalternativ
Nackdelar: Dyr, fruktansvärd körning och hantering, dålig effektivitet
Från redaktionen:
Road Test Editor Zac Palmer — ”Även om Wrangler är lite sugen att köra i de flesta terrängsituationer, så finns det bara en annan sak som liknar den terräng, det är Ford Bronco. Jag älskar bara 392:an med dess otroligt höga avgassystem. och enorm mängd kraft. 4xe är också önskvärt på sitt eget sätt, eftersom PHEV både är snabb och erbjuder äkta elektrisk körning. Bronco kan ha några poäng på Wrangler, men det går inte att förneka att den här Jeep fortfarande är en episk terrängbil.”
Nyhetsredaktör Joel Stocksdale — ”Jeep Wrangler är något konstigt. Styrningen är vag och kräver ständig justering. Den är inte särskilt tyst, speciellt när det regnar ute. Den är törstig, den logiska slutsatsen av att stressa en tung, högåkning tegelsten. Men jag blir förbannad om det inte är kul. Och det roliga mångdubblas när takpaneler lossnar och fönstren går ner. Sikten är fantastisk, och jeepens smala kropp gör det lätt att stressa runt på stan med självförtroende.”
Djupanalys: 2023 Jeep Wrangler Review: Obegränsad variation, från 4xe till Rubicon 392
: