Technology

Real World Battery Health En kritisk variabel för att bedöma ekonomin för EV-ägande

Vi är alla bekanta med laddningsbara batterier. De flesta av oss interagerar med dem varje dag, i våra telefoner, våra bärbara datorer och till och med våra tandborstar. Vi har lärt oss att batterierna slits avsevärt över tiden. Vi har upplevt frustrationen över att våra äldre telefoner inte ens håller hela dagen. Eftersom batterier ersätter bränsletankar i våra fordon vill vi naturligtvis förstå: Hur kommer elbilsbatterier att fungera över tid och hur kommer detta att påverka våra körliv och användbarheten av våra fordon?

EV-batteriernas hemliga liv

I det här ögonblicket i EV-övergången är batteritekniken inte välkänd utanför gemenskapen av experter som har banat väg för utvecklingen och användningen av det moderna litiumjonbatteriet. Få konsumenter förstår hur mycket batterikvalitet och prestanda kan variera mellan elbilar, vilket påverkar deras operativa och ekonomiska effektivitet.

För att vara tydlig beror förändringen i EV-utsikterna – från avlägsen dröm till accepterad eventualitet – på enorma framsteg inom batteriteknik under de senaste 10 åren.

extern_bild

Källa: IEA, US DOE

Ändå förblir EV-batterier ett mysterium för de flesta konsumenter, vilket skapar en känsla av tvivel och oro som har bromsat rusningen till massantagande. På kort sikt ligger rädsla för elbilar bakom räckviddsångest. På lång sikt väcker osäkerhet om batteriets tillförlitlighet och livslängd frågor om det ekonomiska värdet av en stor investering.

Batteriosäkerhet kommer att påverka återförsäljningsvärdena

Data från den nuvarande generationen elbilar visar att vissa batterier bryts ned mycket snabbare än andra. Variationer i batterikemi, tillverkningsprocesser och programvara för batterihantering påverkar var och en av nedbrytningshastigheten.

Situationen är ännu mer komplex för köpare av begagnade elbilar. De som handlar på eftermarknaden kommer att ha många frågor att ställa till elbilssäljare. Med rätta: Hur en elbil behandlas under sin tid i drift – till exempel hur den kördes och laddades – har en betydande inverkan på batteriets hälsa på lång sikt. Det kommer därför att vara absolut nödvändigt att förstå i vilken utsträckning tidigare ägare följt bästa praxis för optimering av batterilivslängden.

Se även  Förliste Pagani Zonda HP Barchetta för att vara tillbaka på vägen om 5-6 månader

Så länge som batteriets hälsa förblir ett mysterium kommer osäkerheten inte bara att dra på sig antagandet av nya elbilar utan också på andrahandsvärdet för begagnade elbilar.

Skulle du köpa ett begagnat elfordon om du inte kände till batteriets hälsotillstånd?

Löftet om verkliga data

Baserat på sina erfarenheter av sina smartphones och bärbara datorer, förväntar sig de flesta konsumenter att batterierna försämras med tiden.

Men att utveckla en förståelse för hur snabbt det kommer att ske för ett enskilt fordon är inte lätt. Att lägga till ångesten är att offerter för batteribyten för elbilar sträcker sig från $4 000 till mer än $20 000, beroende på tillverkare, kemityp och prognoser på batterikostnader i framtiden.

Enligt en bedömning gjord av Motorq, en ansluten fordonsplattform och JD Power-samarbetspartner, kan nedbrytningshastigheten variera kraftigt, även inom samma elbilsmärke och modell. Vissa enskilda fordon håller bra, medan andra försämras snabbare än förväntat.

extern_bild

Samma batteridata från verkligheten som drev denna bedömning skulle också kunna tillhandahållas köpare för att hjälpa dem att fatta mer välgrundade köpbeslut. Att minska osäkerheten och ge konsumenterna förtroende för begagnade elbilar kommer att öka återförsäljningsvärdena och i slutändan påskynda övergången till elbilar.

Att kasta ljus och ta ansvar för batteriets hälsa

EV-batteriets livscykelutmaning är kort sagt både komplicerad och dynamisk. Branschledare kommer att vara välbetjänade att agera förr snarare än senare för att ge nästa generation av elbilsköpare en klar bild av hälsan hos elbilsbatterier. De bör också se till att konsumenterna förstår de åtgärder som kan vidtas för att minimera försämringen och i sin tur skydda andrahandsvärdet för deras fordon, särskilt som stafettpinnen överförs från tidiga entusiaster till massmarknadsköpare.

Se även  VinES And Gotion High-Tech Bygg LFP-batterifabrik i Vietnam

# # #

David Sargent är vicepresident och chef för uppkopplade fordonsverksamheten på JD Power.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button