Ramräckvidd utökad elektrisk pickup för att överskrida bestämmelserna

Stellantis sysslar med att elektrifiera lastbilar på ett annat sätt än Ford eller GM. Istället för att bara rulla ut en rad elektriska lastbilar med full batteri för att fortsätta sälja tillsammans med sina bensinmodeller, kommer den också att producera en Ram elektrisk lastbil med utökad räckvidd för att passa in i en medelväg som kan få fler människor att koppla in sig.
I en Q&A-session förra veckan på CES, precis efter avslöjandet av Ram 1500 Revolution BEV Concept – och en bekräftelse på den utökade lastbilen – frågade EVguiden Reports Stellantis vd Carlos Tavares om hur en sådan modell passar in kontra strängare nya regler från Kalifornien och EPA.
VD:ns svar avslöjade ingenting om lastbilen, men det kom fram till en tydlig punkt: det är en del av en plan att röra sig snabbt.
”Vad vi ser över hela världen är att man inte kan vänta på regleringar; vi måste springa snabbare än reglerna, säger Tavares.

Stellantis siktar på nettonoll koldioxidutsläpp till 2038
Det är ett anmärkningsvärt ansikte från Stellantis föregångare, Fiat Chrysler Automobiles, som valde att betala böter för uteblivna bränsleekonomismål i USA och spenderade hundratals miljoner dollar på att köpa utsläppskrediter från Tesla för att uppfylla kraven i Europa
VD:n fortsatte med en verklighetskontroll: ”Det kommer att finnas en tidpunkt då du kan ställa frågan: Skulle vi, skulle vi, kunna tillåta den här verksamheten att fungera om de inte är koldioxidneutrala?”
”Så det handlar inte bara om etik, det handlar inte bara om att göra rätt saker för planeten,” tillade Tavares. ”Det handlar också om att förutse någon form av reglering som ska vara helt dogmatisk på den fronten.”
Tavares pekade på Euro 7-reglerna och hur tillsynsmyndigheter inte följde expertråd om hur snabbt branschen kunde reagera och gav företag en så kort tidslinje att följa. Vid det här laget, säger han, har han avvecklat lobbyverksamheten och försöker helt enkelt gå snabbare än tillsynsmyndigheterna.
”Den slutsats jag får av det här är att vi bara behöver gå snabbt,” sa Tavares.
Elbilar är dyrare
Att röra sig snabbt blir komplicerat för Stellantis, som har 14 fordonsmärken och två mobilitetsmärken, alla med olika marknader och prisklasser.
Tavares betonade att elfordon fortfarande kostar 40 % mer att bygga än motsvarande förbränningsfordon.

Stellantis varumärken – 2023
Det lämnar globala full-line biltillverkare med stora tillverkningsfotavtryck, som Stellantis, med ett dilemma.
”Du kan inte överföra den procenten till konsumenten; det är alldeles för högt och du kommer att förlora”, sa Tavares. ”Den andra riktningen är att du säljer med förlust för att skydda överkomligheten, och du måste omstrukturera ditt företag. Fel håll.”
”Så den enda riktningen som återstår är att så snabbt som möjligt absorbera de 40 % av extrakostnaderna, så att du kan skydda ditt företags hållbarhet genom att skydda premiummarginalerna,” förklarade Tavares. ”Och samtidigt skyddar du överkomligheten för medelklassen att kunna köpa betydande volymer elbilar som sedan kommer att bidra till att fixa den globala uppvärmningen.”
Batterilösningar – om några år
Tavares föreslog att i denna kapplöpning för att elektrifiera, står biltillverkare inför flera tillverkningsproblem kopplade till fordons överkomliga priser, tillverkningskostnader och kostnadsstrukturen för batterier, som är indexerad på den flyktiga kostnaden för råvaror.
VD:n förra året sa att den extra kostnaden för att tillverka elfordon var ”bortom gränserna” för vad bilindustrin kunde bära. På batterifronten har läget inte blivit nämnvärt bättre. Globala batterikostnader för elbilar ökade med 7 % 2022, vilket bröt en långvarig trend som visar förutsägbara förbättringar av överkomliga priser varje år. Bloomberg New Energy Finance (BNEF), som sammanställer det årliga indexet över batterikostnader, förväntar sig inte att batterikostnaderna kommer att börja sjunka igen förrän 2024, då mer litiumbrytning och raffineringskapacitet kommer online.

Stellantis siktar på att fördubbla batteriets energitäthet
En del av detta kan lösas genom att titta på själva batterierna och deras vikt, hävdade VD:n.
Om man tittar på battericellskemi under utveckling, skulle potentialen att fördubbla effekttätheten i slutet av decenniet ge allvarliga framsteg.
Tavares pekade också på den framtida optimeringen av EV-batterier, hoppade över batteripaketet helt och tog den modulära plattformen till nästa steg.
Inga fler lådor, skift till solid state
”I dag tillverkar vi lådor och sedan skruvar vi fast lådorna i chassit,” sa han. ”Det här är överlägset inte optimerat i termer av ingenjörskonst, så det kommer att ske ett steg av framsteg där du kommer att paketera dina batterimoduler direkt i den fysiska plattformen, på ett sätt som kommer att bli mer effektivt från en ren arkitektonisk perspektiv – med mindre avvägningar i höjden på fordonet, till exempel.”
När du gör det, hävdade Tavares, väger elbilar med samma räckvidd som ett förbränningsfordon bara cirka 500 pund mer, vilket hjälper till med andra effektivitets- och tillverkningsaspekter.

Faktoriella fasta tillståndsceller
Stellantis kan komma dit inom några år. En potentiell väg är dess investering i solid-state batteriteknikföretaget Factorial Energy, med celler på produktionsnivå från det företaget som potentiellt ger en 50% ökning av energitätheten så snart som 2026.
På kortare sikt står företaget inför en utmanande uppsättning ekonomiska faktorer 2023, sammanfattade Tavares, när industrin ökar utbudet och återhämtar sig från halvledarkrisen samtidigt som den står inför högre inflation i kostnader och energi – allt medan VD:n känner att det kommer att förnyat pristryck nedåt från marknaden.
Varför grönar man inte nätet först?
Tavares tror att ren energi är den gemensamma nämnaren, och att tillsynsmyndigheter inte lyssnar på biltillverkare, eller tar hänsyn till den takt med vilken nätet kan bli grönare i vissa nationer eller regioner i världen.
”Den sekvens i vilken vi borde ta itu med den här frågan är ganska tydlig,” sa han. ”Börja med den längsta och svåraste delen, som är energi, se till att du investerar i infrastruktur på ett samordnat sätt med killarna som ska sälja elbilar.”
Annars, hävdade han, kommer du att sälja dyra elbilar i vissa delar av världen av lagstadgade nödvändighet innan du har infrastrukturen eller en betydande mängd ren energi.
Som EVguiden Reports har betonat är det redan inte fallet på renenergifronten i USA, med tanke på nätet. De allra flesta amerikaner bor där att köra en elbil ger lägre utsläpp än att köra ett bensinfordon på 50 mpg, och återbetalningen är kort för de ytterligare CO2-utsläppen för att bygga elbilen. En UCS-analys av F-150 Lightning förra året fann att den elektriska lastbilen motsvarade utsläppen av en bensinbil på 85 mpg.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Kommer Rams lastbil med utökad räckvidd att ge en ännu bättre lösning, en lösning som kommer att få förare att använda plug-in energi den stora majoriteten av tiden, men dämpa oro för allvarlig bogsering och dragförmåga som ska användas då och då? Det här är frågor som inte kan besvaras förrän Ram avslöjar den lastbilen i detalj. För tillfället ska Ram avslöja specifikationer för den helt elektriska lastbilen inom några månader, med försäljning 2024. Räkna med att den utökade lastbilen kommer snart efter det.