Ram plug-in hybrid pickup kommer att säljas tillsammans med en helt elektrisk lastbil

Stellantis Ram-varumärke har antytt i flera år att även om det kan finnas en helt elektrisk lastbil i framtiden, ser det en laddhybridlastbil som en del av planen också.
Med debuten av Ram 1500 Revolution Concept på CES på torsdagen, och bekräftelsen på att en produktionsversion kommer att böjas inom månader och levereras 2024, är EV nu given. Rams vd Mike Koval bekräftade för EVguiden Reports att plug-in-hybriden också har en plats på märkets tidslinje.
”Låt oss inse det, det kommer att ha vita knogegenskaper i form av acceleration och hästkrafter,” sa Koval om den elektriska lastbilen. ”Kördynamiken och egenskaperna är fenomenala.”
Som sagt, Koval var snabb med att erkänna att det finns en problematik för elektriska lastbilar.
”Låt oss ropa ut elefanten i rummet, och det är den verkliga världens räckvidd, särskilt under bogsering,” sa han. ”Så när vi pratar om Range Extended Paradigm Breaker (REPB) … kommer den att bära alla de egenskaper som beskrivs men kommer också att ge klassledande verkliga räckvidd.”
Att erbjuda en plug-in hybrid som en del av Ram-lastbilssortimentet kommer att hjälpa till att skilja den från Ford, Chevy, GMC och Toyota, hävdade Koval.
”När jag pratar om portföljen av lösningar – tillvalet – är det verkligen det som kommer att hjälpa till att skilja Ram inom segmentet,” sa han.

Range Electric Paradigm Breaker – 2021 Stellantis EV Day
Vad Ram ännu inte har förklarat är om en sådan plug-in hybridlastbil kommer att se ut som den traditionella bensinpickupen eller det radikalt annorlunda Ram 1500 Revolution Concept. Om det är någon antydan, en teaser från 2021 visade REPB efter en futuristisk profil som ser mer ut som konceptbilens.
Layouten för PHEV-lastbilen har inte heller ännu detaljerats. Men 2020 föreslog chefen för global framdrivning Micky Bly att den hade en bra uppsättning byggstenar med plug-in-hybridsystemet som finns i Jeep Wrangler 4xe och Jeep Grand Cherokee 4xe – ett system som kan användas på andra lastbilar i biltillverkares förteckning.

eTorque mildhybridsystem i 2020 Ram 1500
Samtidigt förklarade Koval att elektrifierade medlemmar av familjen Ram inte kommer att innebära kompromisser.
”Den här lastbilen måste fortfarande göra lastbilssaker. Elektrifiering kan inte vara en begränsning. Jag kan inte betona det nog, säger han. ”Våra kunder är villiga att följa med oss, men de vill inte offra, de vill inte kompromissa med dessa kärnegenskaper.”
Koval sa att från och med Ram BEV kommer det att finnas en komplett svit av elektrifierade lösningar ”som kan ta sig förbi vad våra konkurrenter har meddelat när det gäller prestanda, bogsering, räckvidd, laddningstid, såväl som nyttolast.”
Även om den helt elektriska lastbilen kanske inte är i topp i alla dessa kategorier jämfört med bensinmodeller, kan Ram i slutändan visa, på ett sätt som andra fordonstillverkare inte har gjort, att daglig elektrisk körning och bogsering på helger inte utesluter varandra.