Ram bekräftar utökad EV-räckvidd, anser bränslecells-HD-lastbilar

Eftersom Ford och GM verkar redo att satsa stort på en rad batterielektriska fullstora pickuper, förbereder Stellantis och dess Ram-märke mer än BEV-bilar när de går över till renare lastbilar.
Utbudet av Ram-möjligheter som blev lite tydligare förra veckan, kring avslöjandet av Ram 1500 Revolution BEV Concept på CES, inkluderar en elektrisk lätt lastbil med en bensindriven räckviddsförlängare och, kanske, framtida versioner av vätgasbränsleceller av sina amerikanska tunga pickuper och skåpbilar.
Som rapporterades på torsdagen, sa Rams vd Mike Koval till EVguiden Reports att en utökad räckviddsversion av den kommande Ram EV ”kommer att bära alla dessa egenskaper” hos Ram Revolution men kommer också att erbjuda vad han beskrev som ”klassledande verkliga -världsräckvidd.”
Stellantis vd Carlos Tavares utvecklade i en rundabordsintervju med journalister, inklusive EVguiden Reports, direkt efter CES-avslöjandet – och hävdade vad som låter som en fördel med sena rörelser.
”Jag drar fördel av att inte vara först och ha fritiden att konstruera min produkt på ett sätt som kommer att slå killarna som redan är där,” sa Tavares.

Carlos Tavares
Den globala VD:n sa att Ram tittar på fyra olika faktorer när den designar sina elektriska lastbilar: nyttolast, bogsering, laddningshastighet och räckvidd. Med ett sammansatt index på de fyra faktorerna kommer det att slå allt på marknaden, enligt Tavares.
”Än så länge finns det inte på marknaden,” tillade han och noterade att befintliga poster alla innebär en högre nivå av kompromisser i vissa aspekter.
Räckvidd utökad betyder elektrisk först
I vissa skeden, under de senaste åren, har Ram också antytt att en laddhybridlastbil också är på gång. Men Stellantis vd Carlos Tavares gjorde klart, i en rundabordsintervju efter avslöjandet, att den kommande plug-in-versionen av Ram är en utökad version av den elektriska lastbilen.
”En räckviddsförlängare är inte en plug-in hybrid,” sa Tavares, svarade på en fråga som bad om lite mer förtydligande om lastbilen, som har bekräftats men ännu inte detaljerad. ”En plug-in hybrid är något annat.”

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Företaget har ännu inte avslöjat något om den elektriska lastbilens produktionsspecifikationer, än mindre de för den utökade versionen. Om man tar chefsuttalanden i sitt sammanhang, verkar möjligheten för en plug-in hybrid Ram (med en fullstor lastbilsmotor) vara borta från bordet för tillfället – vilket gör att det är oklart hur Ram planerar att tillhandahålla en långdistans bogseringslösning med en mindre räckvidd -förlängningsmotor.
Det har givetvis lett till spekulationer om var Ram’s range extender kan installeras. Mot den bakre delen av lastbilen och under sängen är den mest troliga platsen – med utrymme som frigörs av vad som sannolikt är ett mycket mindre batteripaket jämfört med BEV-versioner.
En dragutrustning med utökad räckvidd?
Väldigt få elbilar med utökad räckvidd har tagit sig ut på marknaden, eftersom de står inför stora utmaningar. Och en fullstor lastbil med utökad räckvidd som används för enstaka bogsering verkar stå emot många av dem.
Alla sådana elektriska lastbilar måste kunna bogsera upp långa grader oavsett om det är i utökat räckviddsläge eller inte – vilket kräver en liten motor och generator som inte kan hamna på efterkälken på den kraft som pickupens elektriska drivsystem kräver.
Ett av de mest anmärkningsvärda exemplen är BMW i3, som packade en 0,7-liters 2-cylindrig bensinmotor under det bakre lastgolvet – ungefär en fördubbling av elbilens räckvidd, till 180 miles från 2017 och framåt, med mindre än två liter bensin. Tidigare exempel stötte på ett problem där fordonet inte presterade lika bra när det använde sin plug-in laddning, och helt enkelt inte kunde hänga med i långa lutningar i motorvägshastigheter.
Den chockade bensinstationen får 1,507 gallons i #BMW #i3 – ”Det här är fullt? Verkligen?” pic.twitter.com/gsafdhZJuT
— Bengt Halvorson (@ben_gt) 24 mars 2015
Bland de få andra exemplen släppte Infiniti planerna på utökade elbilar i kärnan i Nissans lyxvarusortiment. Oro för att fordonen faktiskt inte skulle vara särskilt effektiva i drift med utökad räckvidd kan ha varit relaterade till det beslutet.
Karma Revero eller GS-6 – tidigare Fisker Karma – är fortfarande ett av de andra verkliga exemplen på en elbil med utökad räckvidd. Den fungerar i huvudsak som en seriehybrid efter att dess plug-in laddning är urladdad, och förlitar sig på att motorn genererar tillräckligt med laddning för framdrivningssystemet, med batteriet som buffert.
Chevrolet Volt, till exempel, var egentligen inte en elbil med utökad räckvidd eftersom den kopplade in motorn till drivhjulen vid motorvägshastigheter.

STLA-plattformsmål – 2021 Stellantis EV Day
Ram kommer att använda en unik plattform för den helt elektriska och utökade lastbilen – STLA Frame – medan bensinversioner av Ram kommer att fortsätta att förfinas. Det som utmärker STLA Frame kan vara att den designades från början för att stoppa in en räckviddsförlängare och bränsletank i ramen, vid sidan av batteripaketet kanske.
Pragmatisk plug-in möter anti-ICE dogmer
Tavares sa att den elektriska lastbilen med utökad räckvidd kommer att vara ett intressant fall för dem som är pragmatiska – som tillåter dem att åka noll utsläpp i centrum, men ger dem betydande räckvidd för att ta sig till en annan stad, kanske under bogsering eller transport.
”Om du är dogmatisk och du säger att jag inte vill ha fossil (bränsle) som ingångspunkt för mitt beslut, då fungerar det inte, eftersom du har en ICE inuti,” sa Tavares. ”Om du är dogmatisk kan du bara trycka tillbaka på det i princip, det finns ett ICE, det är över, det anser jag inte.”
På den pragmatiska punkten är det troligt att Rams lastbil fortfarande kommer att erbjuda ett lagom stort batteri – tillräckligt stort för att leverera den dragförmågan, samt en plug-in-räckvidd som går närmare de 50 milen som Kaliforniens Air Resources Board begär från 2026 , som en del av ACC II-reglerna har ett antal andra stater – inklusive hela USA:s västkust – redan skrivit på.
Stellantis tillverkar redan vätebränslecellsbilar i Europa och siktar på att ta med vätebränslecellsteknologi till sina tunga lastbilar i USA, bekräftade Tavares. ”Det är en möjlighet; Tekniken kommer att vara tillgänglig för vårt Ram-varumärke – och för ProMaster i synnerhet”, sa han och tillade att det i slutändan kommer att vara Rams vd Kovals beslut.