Ram 1500 Revolution BEV förhandsgranskar den elektriska lastbilen 2024

Ram presenterade på torsdagen 1500 Revolution BEV-konceptet vid 2023 CES i Las Vegas.
Konceptet förhandsgranskar en elektrisk produktionsmodell som kommer att avslöjas under de kommande månaderna och som bekräftas nå återförsäljare 2024.
Ram är lite sen till elbilsfesten, men märkets påståenden gör att det verkar värt att vänta. Ram sa att den planerade 1500 BEV kommer att vara ledande när det gäller viktiga mätvärden som dragkapacitet och nyttolast, såväl som räckvidd och laddningstider.
Det är en stor fråga med tanke på den imponerande prestandan hos elektriska pickuper som redan har lanserats som Rivian R1T och Ford F-150 Lightning.
Jämfört med dessa lastbilar, såväl som den kommande Chevrolet Silverado EV och relaterade GMC Sierra EV Denali, har 1500 Revolution BEV en djärvare design som ser ut att blanda stylingtips från en traditionell pickup med de från en elegant grand tourer. Den har även bussdörrar baktill, saknar B-stolpar och ersätter sidospeglarna med ett kamerabaserat system.
Även om det är osannolikt att vissa av dessa element kommer att nå produktionen, bör den unika formen med sin långa kabin bestå. Ram sa att den kompakta storleken på elmotorer innebar att kabinen kunde sträckas längre framåt, vilket resulterade i en kabin som är ungefär fyra tum längre jämfört med nuvarande 1500. Sänglängden är ungefär densamma mellan de två lastbilarna.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Den längre kabinen gjorde det möjligt för designers att införliva en tredje rad med hoppstolar. Hoppsätena är monterade på en elmotor med elfönster. EV-designen möjliggör också en genomgång som sträcker sig in i den främre bagageluckan, vilket gör att föremål som är 18 fot långa kan förses med mittporten öppen och den elektriska multifunktionsbakluckan stängd.
Längst fram i kabinen upprepas stämgaffelmotivet från strålkastarna på instrumentbrädan, som rymmer två staplade skärmar som bildar en stor skärm i porträttstil som spänner över 28 tum. Ytterligare teknologier inkluderar en head-up-display med förstärkt verklighet, ett självkörande system på nivå 3, ett kamerasystem med surround-view och en AI-driven virtuell assistent. Lastbilen har också en röststyrd funktion som gör att den kan följa sin ägare korta sträckor, vilket kan spara tid om trucken behöver flyttas något, som på en arbetsplats eller i ett garage.

Ram 1500 Revolution BEV koncept

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Konceptet använder en dedikerad EV-plattform känd som STLA Frame EV. En av fyra modulära konstruktioner som kommer att stödja framtida elbilar över hela linjen hos Rams moderbolag Stellantis, STLA Frame EV har designats för kaross-på-ram-fordon som pickup-bilar, stora stadsjeepar och vissa kommersiella skåpbilar, och i vissa skepnader kommer att erbjuda upp till 500 mils räckvidd. Ram har inte sagt vilken räckvidd 1500 BEV kommer att ha eller vad batteristorleken kommer att vara, men biltillverkaren sa för konceptet, en 350-kw DC snabbladdare kan lägga till upp till 100 miles på bara 10 minuter.
Drivningen kommer från främre och bakre elmotorer. Större motorer kan användas för en potentiell högpresterande modell, sa Ram. Med andra ord, bli inte förvånad om den framtida 1500 BEV så småningom skapar en modell som nuvarande 1500 TRX. STLA Frame EV-plattformen stöder även bakhjulsstyrning och ett självnivelleringssystem.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Hjulen är 24 tum i diameter, och Ram sa att stänkskärmarna kan rensa däck upp till 35 tum i diameter.
Trots den förestående ankomsten av 1500 BEV planerar Ram inte att överge förbränningsmotorn än. Biltillverkaren kommer dock att elektrifiera hela sitt sortiment inom de kommande åren, meddelade den på CES, inklusive att lägga till en möjlig Ram 1500 REV plug-in hybrid.