Ram 1500 BEV Concept elektriska pickupbågar med treradiga sittplatser

I Ram 1500 Revolution BEV Concept som avslöjades i torsdags vid CES, visade Stellantis Ram-lastbilsmärke hur man planerar att leverera en elektrisk lastbil 2024.
Enkelt uttryckt planerar den att fortsätta den konkurrens som den utkämpar mot Ford F-150-familjen, plus Chevy, GMC och Toyota fullstora lastbilar, översatt till en ny era av helt elektriska lastbilar.
”På Ram har vi omdefinierat vad pickuper kan vara och kommer att göra det igen genom att gå förbi vad konkurrenterna erbjuder genom att leverera de bästa elektriska pickuperna på marknaden”, säger Rams vd Mike Koval, som tillade att varumärket kommer ”en gång återigen omdefiniera pickup-segmentet” med produktionsversionen av den elektriska Ram 1500 med full batteri.
1500 Revolution BEV Concept byggdes på Stellantis STLA Frame EV-plattform. Två elektriska drivmoduler är placerade nära fram- respektive bakhjulen, vilket maximerar kupéns utrymme och tillåter en ”kavernös” frunk. Företaget säger också att revolutionens mindre och mer kraftfulla motorer gjorde det möjligt för designers att flytta kabinen framåt, vilket ökade kabinens totala längd med fyra tum – vilket ger mer benutrymme och passagerarutrymme samtidigt som sänglängden hölls på samma nivå.
Ram 1500 BEV Concept omfattar också motordrivna funktioner, med en laddningsportdörr, baklucka, släta dörrhandtag, sidosteg och baksteg, allt motoriserat. Det finns också en aktiv diffusor på baksidan.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Breakout ultramodern design
Designmässigt följer konceptet inte Rams befintliga pickupuppställning. Istället blir den ”ultramodern”, med en kurvig look på utsidan, accentuerad av stötfångare med LED-blixtar, utsvängda fenderbrunnar med 24-tumshjul (bra för 35-tums terränggummi), svängbara dragkrokar och vidöppna bakdörrar i självmordsstil.
Dessa dörrar öppnas in i en rymligare hytt som kan konfigureras om efter behoven, oavsett om det är en arbetsplats eller äventyr. Mittkonsolen kan konverteras till en arbetsyta, med en mittportskonfiguration inklusive en avtagbar nedre del som kan placeras inuti eller utanför fordonet – vilket effektivt gör tredje radens hoppstolar i eller utanför kabinen.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Vidare tillåter en lastgenomföring föremål upp till 18 fot långa. Ja, det betyder från sängen genom en mitttunnel i kabinen hela vägen fram till frunken.
Laddningsportens dörr är placerad på förarsidans främre fjärdedel. Sidobackspeglarna har en digitalkamera för den bredare vy som behövs för bogsering, säger Ram, men de är mindre och sparar vikt för bättre aerodynamik och lägre luftmotstånd.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Alla skärmar och inga knappar inuti
Glöm arbetshandskarna. Det finns verkligen inte mycket kontinuitet med nuvarande Ram-lastbilar inuti, och Ram 1500 Revolution BEV Concept strävar efter ett glansigt, futuristiskt utseende i sitt gränssnitt. Den innehåller en praktiskt taget knapplös layout, med borttagbara och omkonfigurerbara surfplattor och oändligt skiftbar belysning. Olika kabinlägen, såsom produktivitet, social, fest, slappna av och användarskapade lägen, använder en enda knapp för att aktivera ett brett utbud av kabinfunktioner som justerar belysning, sittplatser, ”fönster- och takfönsteropacitet”, fjädring, displayer, och ljud.
Konceptet inkluderar en virtuell personlig assistent som använder en 3D Ram-avatar som följer röstkommandon på naturliga språk, även när ägaren är utanför fordonet.
Ett skuggläge gör att fordonet kan följa föraren när de går framför fordonet. Det är användbart, säger Ram, där föraren behöver röra sig en kort bit framåt – för att lasta verktyg, till exempel, men inte vill gå tillbaka i lastbilen.
I en intervju med EVguiden Reports verkade designchefen Ralph Gilles tona ned allt som är inpackat i kabinkonceptet, vilket tyder på att det var ett bevis på allt företaget kan göra med design och gränssnitt men kanske inte nödvändigtvis är produktionsinteriören.

Ram 1500 Revolution BEV koncept
Prestandaversioner på väg — och en PHEV
Ram lade också ut att prestanda elektriska lastbilar är en del av planen.
”Ram 1500 BEV-konceptet är designat för att rymma EDM:er med större kapacitet och erbjuder potential för framtida högpresterande applikationer,” sa Ram i pressmeddelandet. Ram VD Mike Koval bekräftade att den elektriska Ram kommer att komplettera sortimentet och erbjudas i ett brett utbud av modeller, inklusive en arbetslastbil och kanske med terrängmuskler för att komplettera eller ersätta TRX.
Konceptet, enligt Ram, kan lägga till upp till 100 miles räckvidd på cirka 10 minuter, på 350-kw CCS DC snabbladdning, vid 800 volt. Ram har inte klargjort om detta är via två separata 400-volts batteripaket, som GMC Hummer EV, eller om det är ett riktigt 800-voltspaket.
I grund och botten hävdar Ram att 1500 BEV ”kommer att vara ledande inom en kombination av områden som kunderna bryr sig mest om: räckvidd, bogsering, nyttolast och laddningstid.”
Det är viktigt att komma ihåg att inte alla dessa ledande egenskaper kanske visas av samma fordon. En plug-in hybrid Ram är också på väg och kommer utan tvekan att vara valet för dem som vill köra elektrisk de flesta dagar men också har långdistansroddförmåga. Men det kanske inte ser ut som Ram BEV.
Detta förblir bara ett koncept, så håll utkik efter produktionsspecifikationer och detaljer. Ram säger att produktionsmodellen kommer att följa 2024 och kommer att avslöjas ”under de kommande månaderna.”