Racingteknik kan föra in effektiva in-wheel-motorer till fler elbilar

Elaphe och McLaren samarbetar för att gifta sig med den förstnämndes in-wheel motor tech med den senares racingexpertis.
Vid den senaste CES 2023 i Las Vegas tillkännagav de två företagen ett ”in-wheel propulsion system” som använder Elaphes in-wheel motorer och växelriktare från McLaren Applied Technologies för att skapa ”högeffektiva och hyperresponsiva elfordon”, enligt en Elaphe pressmeddelande.
Elaphe-utvecklade in-wheel-motorer är kärnan i några av de mest efterlängtade supereffektiva fordonen – som den kommande Aptera. Med in-wheel-motorer har Lightyear gjort anspråk på den mest effektiva produktionsdrivlinan i världen för sin Lightyear 0 solarassisterade EV.

Elaphe in-wheel motor för Lightyear 0
Lordstown Motors tillkännagav 2020 ett avtal om licensiering av Elaphes in-wheel motor tech för sin Endurance pickup. Det framstår fortfarande som det enda företaget som använder in-wheel-motorer för en konventionell lastbil snarare än ett effektivitetsfokuserat fordon som Aptera och Lightyear.
Frågor som den extra ofjädrade vikten av en motor monterad i hjulnavet har begränsat antalet applikationer för in-wheel-motorer, men Elaphe hoppas att tillägget av McLaren-enhetens racingteknik kommer att bidra till att bredda deras dragningskraft.
McLaren Applied Technologies har designat växelriktare för Formel 1 och Formel E, samt McLaren P1 plug-in hybrid superbil som debuterade 2012, enligt Elaphe. McLaren tävlar också i F1 och (från och med 2023) Formel E som ett fabriksteam, men divisionerna racing, vägbilar och tillämpad teknik är alla nedlagda inom företaget.

2022 McLaren MCL36 Formel 1 racerbil
Drivlinan som utvecklats i samarbete med Elaphe kommer att använda McLarens nyaste IPG5-växelriktare, en 800-volts kiselkarbidenhet som kan ge en effektivitet på upp till 99 %, hävdar Elaphe, med själva in-wheel-motorerna som påstås ha visat upp till 97 % effektivitet. Tillsammans med sina motorer kommer det att bidra till att ge ”klassens bästa effektivitet för långdistans kryssningar och oöverträffad fordonskontroll, med ett vridmomentsvar fem gånger snabbare jämfört med befintliga system”, enligt företaget.
Detta kommer inte att vara det första exemplet på racingupplevelse som informerar utvecklingen av elbilar. Lucids batteridivision Atieva arbetade med McLaren Applied Technologies för att driva Formel E-racing i flera år, och använde sedan sin Formel E-batteriexpertis på Air lyxsedan.