Priskriget för elbilar är här, och det är ”ingen smärta, ingen vinst” för biltillverkare

Ja, priskriget för elbilar har sannolikt börjat.
Förra månadens prissänkningar på Tesla sänkte upp till 20 % av kostnaden för att köpa elbilstillverkarens fordon. Sedan, i ett sällsynt drag, sänkte Ford priserna på sin Mustang Mach-E-serie förra veckan med upp till 9%.
De första dramatiska skotten över fören är nästan säkert inte slutet på det. De senaste ekonomiska uppdateringarna från Ford, Tesla och andra tyder på att det finns ett växande tryck för att sänka priserna på elbilar – eller åtminstone att sluta höja dem.
Biltillverkares chefer och branschanalytiker har gjort några mer nyktra kommentarer om vad det betyder. Bland dem: Det kommer att krävas kostnadsbesparingar för delar, bättre tillverkningseffektivitet och, i vissa fall, ökad produktion av bensinbilar för att nå dit.
I en amerikansk marknadsrapport som släpptes förra veckan, underströk S&P Global Mobility en viktig punkt – i själva verket att äldre biltillverkare, särskilt USA:s tre stora, behöver cashkovinster från fullstora pickuper för att stödja sina investeringar i elbilar.

2023 Ford F-150 Lightning
Sätter EV-rampen på ICE
”GM är den enda av de tre som har ökad kapacitet att producera fler fullstora pickuper – oavsett om de är ICE eller BEV”, säger S&P Global Mobility. ”Ford är kapacitetsbegränsad tills Blue Oval City kommer online under andra halvan av 2025, och Stellantis har sina egna begränsningar på kort sikt.”
S&P underströk också ett annat skäl, förutom högre räntor och försvagad efterfrågan i allmänhet som kommer att pressa priserna att sjunka: Många ägare av fordon som köpts under de senaste åren är skyldiga mer än vad fordonet kommer att vara värt i handeln.
”De här fordonen är alla under vattnet”, säger Dave Mondragon, S&P Global Mobilitys VP för produktutveckling. ”De såldes till rekordhöga priser utan rabatter, och det kommer att finnas lite eller inget eget kapital att rulla in i ett nytt fordon.”
Pressen att bli mer konkurrenskraftig på elbilspriser ökar i sin tur press på företagen att öka produktionen av elbilar för att svara på efterfrågan och nå lönsamhet på elbilsmodeller tidigare.
Billeverantörsföretag rustar för ökat tryck från biltillverkare att minska kostnaderna efter anmärkningar som gjorts under finansiella samtal under de senaste veckorna. Teslas vd Zachary Kirkhorn sa att de ”attackerade alla andra kostnadsområden”, och pekade specifikt på leverantörer.

2023 Tesla Model Y – med tillstånd av Tesla, Inc.
Dröjande produktionsproblem
Företag hanterar fortfarande en rad problem som hindrar dem från att sälja elbilar i de avsedda antalet. Nissan kommer enligt uppgift leverera färre av sina elbilar från Ariya under de närmaste månaderna än vad amerikanska återförsäljare hade förväntat sig, på grund av efterverkningarna av chipbrist.
GM verkar hållas tillbaka något av upptrappningen av sin egen batteriproduktion, genom dess Ultium Cells LLC joint venture med LG. VD Mary Barra bekräftade den senaste veckan att dess mål på 400 000 kumulativa elbilar för Nordamerika hade skjutits tillbaka till mitten av 2024, snarare än till slutet av 2023 som det tidigare sagt.
Barra pekade på problem med personal vid batterifabriken i Ohio, som är den första av tre nordamerikanska batterifabriker som är dedikerade till att producera samma storformatspåsceller som utvecklats med LG. En fjärde batterianläggning har ännu inte specificerats, och företaget underströk att det är flexibelt med battericellformat trots sina investeringar.
GM, mitt i den uppdateringen, pekade på den planerade lanseringen, under andra halvan av detta år, av sina Blazer EV- och Equinox EV-modeller, av vilka den senare kommer att starta runt $30 000.
Som Automotive EVguiden rapporterade förra veckan har Volkswagen inga planer på att motverka dessa senaste prisfall. Det är något i konflikt med vad VW har sagt tidigare, eftersom prisflexibilitet alltid var en av de påstådda fördelarna med dess MEB-plattform för miljontals elbilar.

2023 Volkswagen ID.4
Volkswagen Groups kusin Porsche överväger dock ett prisfall på elbilar, enligt AN-rapporten, medan Renaults varumärkeschef uttryckte oro över att en minskning av försäljningen med 10% eller mer inom en vecka påverkar restvärden (återförsäljning) och skadar befintliga kunder.
Tesla trycker återigen på för enorma produktionsvinster 2023, och den fortsätter att ändra prissättningen snabbare än vad branschen vanligtvis reagerar. Till exempel introducerade den en prishöjning på $1 000 på Model Y den senaste veckan, precis efter ett förtydligande av EV-skatteavdrag från finansdepartementet som gjorde hela Model Y-sortimentet kvalificerat.
Priserna sjunker lite, efterfrågan på elbilar ökar mycket
Storbilden, EV-intresset och efterfrågan visar inga tecken på att avta. Men som Tesla nyligen har illustrerat med den kraftiga efterfrågan som åtföljer prisfallet, är den nära bunden till priset och det finns en enorm uppdämd efterfrågan på ett bredare utbud av prisvärda elbilar.

Ford Mustang Mach-E i Drammens hamn, Norge
Utanför Tesla kommer var och en av full-line biltillverkarna att behöva nya lösningar för att hålla eller sänka priser, samt öka produktionen av sina befintliga elbilar, av vilka många helt enkelt inte ursprungligen var tänkta att säljas i så höga volymer.
Den sistnämnda representerades kanske mest påtagligt av Ford, som stödde EV-produktionen med extraordinära åtgärder som luftfraktdelar för att jaga efterfrågan. Företaget erkände besvikelse över dystra ekonomiska resultat, men avledde genom att säga att detta bygger marknadsandelar.
Nästa generations EV-plattformar, som BMW:s Neue Klasse-modeller och Fords nästa generations elektriska lastbilar, utformas för produkter som ska byggas i en storleksordning större än dagens elbilar. Men under tiden kan fler ”no pain, no gain”-ögonblick väntas för full-line biltillverkare.