Luxury cars

Porsche, Google i samtal om åtkomst till Google Apps

BERLIN – Porsche överväger att helt integrera Googles mjukvara i sin bilcockpit, sade en källa nära företaget på torsdagen, vilket markerar en förändring i strategin för den nyligen börsnoterade biltillverkaren.

Affären, som endast övervägs för varumärket Porsche och inte för Volkswagen-koncernen mer allmänt, skulle ge Porsche-kunder tillgång till Google-applikationer som Google Maps och Google Assistant utan att behöva ansluta bilen till en Android-telefon.

Talesmän för Porsche och Google var inte omedelbart tillgängliga för kommentarer. En talesperson för Volkswagens mjukvaruenhet Cariad avböjde att kommentera.

Porsches finanschef Lutz Meschke sa på ett telefonkonferenssamtal i oktober förra året att företaget hade nära kontakt med Google och Apple samt Baidu, Tencent och Alibaba i Kina efter avslutat samarbete med Volkswagens Cariad-enhet för forskning och utveckling av programvara.

Porsche hade tidigare varit ovilliga att använda Googles programvara eftersom Google bad om att för mycket data skulle delas, enligt Manager Magazinsom först rapporterade samtalen.

Teknikföretag från Google till Apple och Amazon är i en kapplöpning om att kontrollera biltillverkarnas instrumentpaneler eftersom mjukvara blir en integrerad del av bildesign.

Biltillverkare inklusive General Motors, Renault, Nissan och Ford använder inbäddad Google-teknik i sina fordon via ett Google Automotive Services-paket (GAS), som erbjuder funktioner som Google Maps, Google Assistant och andra applikationer.

Men vissa biltillverkare är försiktiga med att tillåta tekniska jättar obehindrad tillgång till data som genereras av anslutna bilar, eller att tillåta dem att ersätta biltillverkarnas varumärken med sina egna i instrumentpanelen.

BMW, till exempel, tog ”definitivt inte vägen” för att integrera GAS i sina bilar, sa en talesperson på torsdagen: ”Det är viktigt för företaget att behålla kundgränssnittet”, sa de.

Se även  Porsche pumpar det första syntetiska bränslet när den chilenska fabriken äntligen börjar producera

Porsche, som gick om sitt tidigare moderbolag som Europas mest värdefulla biltillverkare efter notering på börsen i september förra året, rapporterade tidigare på torsdagen en 3% ökning av leveranserna 2022.

(Rapportering av Jan Schwartz, Victoria Waldersee, Rachel More, ytterligare rapportering av Christina Amann, redigering av Miranda Murray och Elaine Hardcastle)

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button