Pilot- och flygande J-stationer för att få snabbladdare för elbilar

Elektrifiering av transporter når ett nytt skede där även långdistanselektriska lastbilar kommer att ansluta sig till festen i stor skala. Detta kommer att kräva en ordentlig allmän snabbladdningsinfrastruktur längs större sträckor.
Snart kan vi kanske se högeffekts DC-snabbladdare för medelstora och tunga elfordon, installerade på stora resecentrum över hela USA.
Ett tecken på det är det nyligen tillkännagivna strategiska partnerskapet mellan Volvo Group och Pilot Company, som driver mer än 750 Pilot- och Flying J-platser i Nordamerika (som täcker 44 amerikanska delstater och sex kanadensiska provinser).
Enligt en Letter of Intent (LOI) som undertecknades av de två partnerna i november, kommer de att kombinera sin expertis för att identifiera platser som ska prioriteras för högpresterande laddning, baserat på kundernas och förarens behov, aktuell och förväntad batteri-elektrisk lastbilsdensitet, och tillgången till offentlig finansiering för att stödja infrastrukturkostnader.
Det är ännu inte känt hur många laddare och vilken typ av laddare som kommer att installeras – för närvarande använder elbilar ofta CCS Combo 1-kontakten, men i framtiden förväntas de flytta för att utrustas med det kommande Megawatt Charging System (MCS) ).
Shameek Konar, VD för Pilot Company sa:
”Volvo Groups beprövade expertis inom elektriska lastbilar i kombination med vårt rikstäckande nätverk av resecentrum och robusta energiplattform utnyttjar vår respektive kunskap och resurser för att främja landets laddinfrastruktur. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att utveckla en helhetslösning för elektrifierade flottor, som ytterligare möjliggör transportbranschens energiomställning.”
Volvo Group erbjuder elektriska lastbilar i Nordamerika genom två varumärken: Volvo Trucks och Mack Trucks. Volvo VNR Electric-modellen finns redan i den andra modellens version med en förbättrad batterikapacitet på 565 kilowatt-timmar (kWh) och en räckvidd på upp till 442 km. Samtidigt tillverkar Mack Class 8 Mack LR Electric sopbilar med ett 376 kWh batteri.
Båda tillverkarna förväntas utöka sitt EV-sortiment, men de måste se till att flottor som vill använda batterielektriska lastbilar kommer att ha sinnesfrid när det gäller laddningsinfrastruktur.