PHEVs är inte inkopplade så ofta som regulatorer antar

Plug-in hybrider uppnår bara sin maximala utsläppsfördel när de faktiskt är inkopplade dagligen, och det händer inte så ofta som tillsynsmyndigheter som sätter utsläppsregler antar, enligt en ny studie från International Council on Clean Transportation (ICCT).
Baserat på självrapporterade bränsleekonomissiffror från webbplatsen Fuelly.com och data för avstängda motorer som tillryggalagts av California Bureau of Automotive Repair (BAR), fann studien att verkliga elektriska mil körda av plug-in hybrider kan vara 25–65 % lägre och bränsleförbrukningen 42–67 % högre än EPA-godkända fönsterklistermärken.

Plug-in hybrid elektrisk körning kontra EPA elektrisk räckvidd (från ICCT-studie)
Förare måste maximera mängden elektriska mil genom att koppla in ofta, men till skillnad från helt elektriska bilar är laddning inte obligatorisk. Plug-in hybrider kan fortfarande köras enbart på bensin, vilket kan visa sig vara bekvämare för förare men också ökar bränsleförbrukningen. Tidiga användare har sannolikt mer tillgång till laddning, medan vanliga användare inte kan antas ansluta lika ofta, avslutade studien.
För att råda bot på detta rekommenderar ICCT att man tittar på faktiska körda elektriska mil för att informera regulatoriska beslut, med argumentet att EPA kan generera dessa data ”genom ombord diagnostiska rapporteringskrav.”
ICCT rekommenderar också att ställa in minimikrav för elektrisk räckvidd för plug-in-hybrider, liknande Kaliforniens räckviddskrav för nollutsläppsfordon under dess Advanced Clean Cars II-standard. Framtida bestämmelser i Kalifornien kommer att kräva 50 mil plug-in hybrider baserade på vissa testcykler, vilket kan resultera i en rad marknadsval som erbjuder i närheten av 40 elmil eller mer, något som bara är en handfull plug-in hybrider som Toyota RAV4 Prime-erbjudande idag.
Analytiker föreslog också krav som minsta elkraft och prestanda i kallt väder, maximala gastankstorlekar och obligatorisk snabbladdningskapacitet som skulle knuffa plug-in hybrider längre i elektrisk riktning.
Detta är inte den första analysen som ifrågasätter utsläppsfördelarna med laddhybrider. En rapport från miljögruppen Transport & Environment 2020 visade att de verkliga utsläppen från laddhybrider i Europa också är betydligt högre än de officiella betygen. Europeiska tillsynsmyndigheter har sedan dess övervägt att avsluta plug-in hybrid-eran tidigt för att koncentrera sig på helelektriska bilar.
I USA har köparna nu många plug-in-hybrider att välja på, särskilt från Volvo, som eliminerade fristående bensinmotorer från sitt sortiment för 2023. Consumer Reports har också funnit att plug-in-hybrider, tillsammans med hybrider, räknas in som mer tillförlitliga än elbilar.