Offentliga laddstationer för elbilar måste fyrdubblas i USA senast 2025: Rapport

Enligt forskning sammanställd av S&P Global Mobility och delas av Bilnyheter, måste antalet offentliga laddningsstationer för elbilar i USA fyrdubblas mellan nu och 2025 bara för att möta den växande försäljningsefterfrågan på elbilar. Detta kommer inte som någon överraskning eftersom vi i flera år har vetat att avsaknaden av ett robust offentligt laddningsnätverk i många områden fördröjer införandet av elbilar.
De flesta elbilsägare laddar sina bilar hemma. En av de främsta bekvämligheterna med att äga en elbil är att inte behöva besöka en bensinstation. Men om du någonsin planerar att ge dig ut på vägen och resa längre än vanliga pendlar och dagliga ärenden, kommer du förmodligen att vilja ha den sinnesfrid som kommer från att ha snabba och pålitliga offentliga laddstationer på din rutt. Om du planerar att använda din elbil för familjeresor, finns det egentligen inget annat alternativ än att ladda på allmänna stationer.
Automotive DriftBreath skriver att elbilar för närvarande bara utgör cirka 1% av de 281 miljoner bilar på amerikanska vägar idag. Hela 5 % av nybilsregistreringarna mellan januari och oktober 2022 gällde dock elbilar. Elbilar börjar ta fart, och det ser inte längre ut som att det kommer att förändras. S&P Global Mobility uppskattar att elbilsmarknadsandelen kommer att stiga till 40 procent av alla nya fordon i USA år 2030.
Samtidigt kommer det att ta mycket tid att få det robusta laddningsnätverket på plats. S&P Global Mobilitys Abiträdande chef för Auto Intelligence Stephanie Brinley delade:
”Om det tar ett decennium att få ett robust system på plats tror jag inte att det är tokigt. Det är ett tillräckligt stort problem med tillräckligt många spelare för att det är rimligt att det kommer att ta tid.”
Baserat på S&P Global Mobilitys data finns det över 125 000 offentliga nivå 2-laddningsstationer i USA, men endast ~20 400 offentliga DC-snabbladdningsstationer. Cirka 17 000 Tesla Supercharger-stationer ingår inte i räkningen eftersom de för närvarande inte används för att ladda alla märken av elbilar, även om det är tänkt att ändras inom en snar framtid. Under loppet av 2022 lades cirka 54 000 nivå 2-stall och 10 000 DC snabbladdningsenheter till mixen, vilket är imponerande.
Som sagt, det kan finnas cirka 8 miljoner elbilar på amerikanska vägar år 2025 och nästan 30 miljoner år 2030. När vi pratar om cirka 2 miljoner elbilar idag, sätter det verkligen saker i perspektiv.
Att öka den offentliga laddinfrastrukturen med fyra gånger för att stå för fyra gånger så många elbilar på amerikanska vägar idag kan vara en rättvis uppskattning av det potentiella behovet, även om vissa ägare kommer att berätta att det redan finns en stor brist på stationer idag, åtminstone i många områden över hela landet.
Baserat på S&P Global Mobilitys förutsägelser kommer det att vara nödvändigt att ha cirka 700 000 nivå 2-bås och 70 000 DC-snabbladdningsbås tillgängliga för allmänheten 2025. Men 2027 stiger dessa uppskattningar till 1,2 miljoner och över 100 000. Företaget säger att målet bör vara över 2 miljoner offentliga nivå 2-laddare och 172 000 offentliga DC-snabbladdningsbås i USA år 2030.
S&P Global Mobility forsknings- och analyschef Graham Evans tillägger:
”Utvecklingen inom batteriteknik, och hur snabbt elbilar kan ta emot ström, kommer att vara lika avgörande för förbättringar här som hur snabbt och rikligt infrastrukturen kan tillhandahålla ström.”