Nytt foto avslöjar Tesla Semis massiva batterisystem

Tesla tillkännagav idag en stor ny investeringsplan för sin Gigafactory-anläggning i Nevada, som kommer att producera nya 4680-typ cylindriska battericeller och Tesla Semi Class 8 semi-lastbil.
Nevadas guvernör Joe Lombardo var närvarande vid evenemanget och tog en rundtur i anläggningen, inklusive Tesla Semis nuvarande löpande band.
En av de mest intressanta sakerna är ett nytt foto, som visar en del av batterisystemet (normalt gömt under hytten).
Vi kan se massiva svarta lådor med batterier (det finns nio av dem, enligt förra inlägget med tekniska bilder), samt orange högspänningskablar och några andra linjer för andra system.

Tesla Semi teknisk bild: batterisystem

Tesla Semi Delivery Event (1 december 2022)
Tesla har för avsikt att erbjuda två versioner av Semi – med en räckvidd på 300 miles (483 km) och 500 miles (805 km).
Den 500 mil långa versionen av Semi beräknas ha någonstans runt 850-900 kilowattimmar (kWh) batterikapacitet (baserat på energiförbrukningssiffror). Det officiella numret har inte släppts.
Det nyutvecklade batterisystemet designades för en ”tusenvolts drivlina”, och en megawatt-nivå snabbladdning.
Under Q3 2022 intäktsamtal (via Teslarati), sade Teslas vd Elon Musk att Tesla Semi inte använder de cylindriska battericellerna av 4680-typ. Vi antar att den nuvarande versionen (i begränsad produktion) är utrustad med 2170-typ cylindriska battericeller (tillverkade på plats, samma som i Tesla Model 3 och Tesla Model Y.
Det förväntas dock att Tesla i framtiden (när de är tillgängliga i volym) byter till 4680-typen. Åtminstone skulle det vara vettigt, med tanke på att både Semi- och 4680-cellerna kommer att produceras vid fabriken.
Vi kanske kan se hur Tesla Semi-batterisystemet ser ut inuti om Munro & Associates kan slutföra sin nedbrytning av crowdfunding och köpa ett fordon.