News

Nyheter: Mercedes-Benz ska bygga laddningsnätverk

Nyheter: Mercedes-Benz ska bygga laddningsnätverk

Följer Tesla Lead när nya modeller växer

Mercedes-Benz moderbolag, Daimler AG, köpte en gång en andel i elbilen Tesla vid den tidpunkt då företaget precis började tillverka sin första bil, Roadster. Mercedes sålde sin andel inte alltför långt efter, strax efter Teslas första fulla bil, den Modell S, ut på marknaden och långt innan Tesla blev erkänd som den världsledande elbilstillverkaren som den nu är känd som.

Mercedes-Benz laddningsnätverk
Mercedes-Benz går in i kraftbranschen

Men de var där för att uppleva en nyckelfaktor som hjälpte till att låsa Teslas initiala popularitet – ett snabbladdningsnätverk exklusivt för bilen med laddare gratis och beläget i städer med många Teslas och längs nyckelvägarna mellan dem, som LA till SF.

Nu spenderar Mercedes merparten av sin elektrifieringsinsats på 43 miljarder dollar för att lansera sin egen serie av elektriska modeller. Fyra finns på marknaden nu – den stora EQS sedan, mellanstor EQE sedan, stor EQS SUV och kompakt EQB SUV. Fler kommer – åtminstone två i år när de marscherar framåt och elektrifierar hela flottan. Vid denna kritiska tidpunkt, efter att ha tagit bort en sida från Teslas spelbok, har Mercedes beslutat att lansera sitt eget proprietära nätverk av snabbladdare.

Samma idé – men annorlunda

Medan det nya Mercedes-nätverket för 1,05 miljarder USD i Nordamerika är en tydlig emulering av Teslas Supercharging-system, har det också några tydliga skillnader. Eftersom Mercedes EQ-modeller inte har en proprietär laddningskontakt som Tesla, kan de enkelt ladda på icke-Mercedes laddare som de från Electrify America eller EVgo. Av samma anledning kommer icke-Mercedes elbilar, inklusive Teslas med adaptrar, att kunna använda Mercedes-nätverket.

Se även  Tesla ska enligt uppgift flytta fokus till Texas och bort från Berlin
Mercedes-Benz laddningsnätverk
Mercedes lovar snabbladdning, säkerhet och bekvämligheter

Det låter som att exklusiviteten som hjälpte till att bygga Teslas rykte och definitivt är en del av Mercedes-mystiken, kan vara lite svårare att definiera när det kommer till laddning. När det byggs ut 2027 kommer det amerikanska nätet att ha 400 stationer på motorvägar, stora korsningar och stora städer med mer än 2 500 högeffektskontakter. Laddstationerna kommer att omfatta matställen och toaletter i närheten tillsammans med säkerhetsutrustning för att ge säkerhet.

För att ge Mercedes förare lite exklusivitet kommer de att kunna reservera en laddplats. Alla stationer kommer att ha solcellstaksystem, dra på ”grön” el och ha upp till 30 350-kilowatsladdare. Laddarna ska kunna lägga till 30 miles räckvidd per minut. Mercedes planerar också att lansera platser i Nordamerika, Europa och Kina samtidigt. Nätverket kommer att byggas av partners ChargePoint och solenergiföretaget MN8.

”Vi går framåt. Vi har gått extremt snabbt, blixtsnabbt, på ett par månader för att få allt detta gjort och förseglat och alla kontrakt på plats, säger Mercedes chef för forskning och utveckling Markus Schäfer till CES-publiken. ”Planen är att öppna de första platserna i år.”

Andra Mercedes CES-nyheter

automatiskt filbyte
Närmare självkörning

Det var inte den enda nicken till Tesla i Mercedes-Benz CES-meddelanden. Företaget tillkännagav en ny funktion för automatisk körfältsbyte som en del av sitt adaptiva farthållarsystem. Tesla har haft en liknande version av den funktionen som en del av dess autopilotfarthållare sedan 2019.

Mercedes sa också att den har certifierats för nivå 3 autonom körning i Nevada och att den förväntar sig godkännande i Kalifornien snart. I nivå 3 autonom körning hanterar bilen de flesta köraspekter, men föraren är ansvarig för att ta kontrollen hela tiden. Till skillnad från nivå 2 (vilket är vad många adaptiva farthållare erbjuder) kan föraren ta händerna från ratten. Tesla har marknadsfört sitt Full Self Driving-paket under en tid, även om det ännu inte har aktiverats helt eller godkänts av statliga myndigheter.

Se även  Laddade elbilar | Porsche Consulting ska designa framtida batteritillverkningsanläggningar i Sakuú

Slutligen tog Mercedes-Benz med sig lite ögongodis till CES-golvet med sin EQXX konceptbil. Räknas som den mest effektiva bilen Mercedes någonsin har byggt, den har färdats mer än 745 miles på en enda laddning (den nominella räckvidden är 620 miles), och förbrukar 8,3 kilowattimmar per 100 kilometer (eller 7,5 miles per kilowattimme). Luftmotståndskoefficienten för den lätta bilen är dramatiska 0,17. Mercedes Formel 1-team lånade ut sin expertis till det multidisciplinära team som utvecklade EQXX.

Mercedes-Benz EQXX konceptbil
Den mest effektiva Mercedes-Benz någonsin

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button