Nyheter: Corvette lägger till elektrisk kraft för att öka prestanda

Nyheter: Corvette lägger till elektrisk kraft för att öka prestanda
Hybrid E-Ray är en 70th Födelsedagspresent & framtida riktningsindikator
2024 Chevrolet Corvette E-Ray är något gammalt och något nytt för märket. Det gamla är ett arv för det som har varit halo Chevy sedan 1953. Det kommer att vara ett högvattenmärke för prestanda, Corvettes lager i handeln under de flesta av sina 70 år.

Med en försiktig nick mot elektrifiering tar E-Ray också Corvette in på ett nytt territorium – dess första fyrhjulsdrivna modell, första hybridmodellen och den första med ett Stealth Mode som glider ut ur grannskapet utan den fulla sprängningen av 6,2-liters V8:ans avgassystem. På vissa sätt är detta ett mindre dramatiskt nytt drag än Corvettes övergång till mittmotorkonfiguration i 2020 Stingray.
När den kommer senare i år kommer den 2024 Chevrolet eAWD Corvette E-Ray kommer att bli lika dyr som den är snabb. Att komma till 60 mph på 2,5 sekunder kommer att kosta minst $104,295, om du inte vill ha en cabriolet modell på $111,295.
Power Fram & Bak

Corvettes elektrifiering består av att lägga till en 160 hästkrafter (hk) elmotor (med 125 pund-fots vridmoment) för att driva framhjulen, stödd av ett 1,9 kilowattimmars batteri instoppat mellan sätena. Vettes vanliga 495 hk V8 styr sin kraft till bakhjulen. Som alla hybrid Prius sedan 1997 behöver Corvette inte kopplas in, utan fyller på batteriet antingen genom regenerativ bromsning eller, om du bestämmer dig för att lyfta, från utrullning eller direkt från motorn.
Om det fanns någon fråga, antydde Chevrolet inte ens om någon förbättring av bränsleekonomin även om vissa rapporter sa att standard Vettes stads mpg kan få en ökning på 1 mpg (men 24 mpg motorvägssiffrorna kan lida på grund av den extra vikten av den nya batteri och motor.
E-Rays breda karossutseende kommer från den lånade Zo6. Den har breda 275/30 20-tumsdäck fram och 3345/25 21-tumsdäck bak. Brembo kolkeramiska bromsar ger stoppkraft för coupén på 3 774 pund.
Vad kommer härnäst

GM har lovat att bli helt elektrisk, så att ta ikonen för företaget och lägga till ett batteri är ett första steg. V8:an med små block finns fortfarande kvar, men en helelektrisk modell är i horisonten. Räkna med att den ger samma ”spännande körupplevelse på bakvägar och banor” som E-Ray lovar, bara utan avgasrör. Eftersom Tesla Model S Plaid gör anspråk på 0-60 mph på 1,99 sekunder för några tusen dollar mer än E-Ray, har Corvette sitt jobb för det.
Under tiden kan E-Ray köras i helelektriskt Stealth Mode upp till 45 mph, precis tillräckligt för att tyst ta sig ner för blocket, innan 470 ft.-lb. av V8-vridmomentet slår in och rören öppnar sig. När E-Ray tar ut banan, applicerar det elektriska framdrivningssystemet eAWD vridmoment på framhjulet efter behov för att stabilisera bilen medan Charge+-funktionen kan maximera batteriets laddningsplats för längre varv. E-Ray kommer att tillverkas tillsammans med andra Corvettes på GM:s Bowling Green, Kentucky, fabrik.
Old school Vettes:
Väg test: 2021 Chevrolet Corvette Sptingray-par
Väg test: 2019 Chevrolet Corvette Z51