Nyheter: 2024 Mazda CX-90 | Clean Fleet-rapport

Nyheter: 2024 Mazda CX-90
En helt ny treradig SUV
Mazda tog med sig fordonsmedia till Malibu, Kalifornien, denna vecka för att avslöja den helt nya 2024 CX-90 treradig, åttapassagerare SUV. Byggd på en helt ny plattform är CX-90 större, bredare och längre än de andra Mazda-SUV:arna inklusive den sittande stora vagnen, CX-9. Mazda har ompositionerat sig till premiumkategorin, och CX-90 kommer att ge den en större SUV för att konkurrera med Acura MDX, Buick Enclave, Kia Telluride, Hyundai Palisade, Subaru Ascent och Toyota Highlander. Den kommer också att markera den första laddhybriden från Mazda när den kommer om två månader.

Framdrivningsdetaljer
2024 års Mazda CX-90 kommer att ha två framdrivningsalternativ. Baskraftverket är en helt ny mild-hybrid e-Skyactiv G turboladdad 3,3-liters 6-cylindrig radmotor. Detta kommer att vara den mest kraftfulla massproduktionsbensinmotorn som erbjuds av Mazda, som ger 340 hästkrafter (hk) och 369 pund-fot (lb.-ft.) i vridmoment. Den milda hybriden hjälper till med effektivitet och smidig acceleration från stående start.

Nytt för Mazda och CX-90 är också tillvalet e-Skyactiv 2,5-liters 4-cylindrig PHEV (plug-in hybrid). Prestandasiffrorna är 323 hk och 369 lb.ft. av vridmoment. Motorn fungerar tillsammans med en elmotor och ett laddningsbart 17,8 kilowattimmars batteri.
Båda motorerna, som körs på 91 oktanigt premiumbränsle, är kopplade till en drive-by-wire 8-växlad automatisk växellåda för i-Activ fyrhjulsdrift som har en bakhjulsförspänning.
Mazda släppte inga uppskattningar av bränsleekonomin, hur snabbt plug-in-batteriet laddas eller den helt elektriska räckvidden för PHEV. Clean Fleet-rapport kommer att skriva en mer djupgående historia efter att ha kört 2024 CX-90 senare under 2023.
Design Cues
CX-90 exteriör, med företagets Kodo: Soul of Motion designtema, är Mazdas mest raffinerade SUV. Den har en mer återhållsam grill och attraktiv LED-belysning fram och bak. Designproportionerna på den släta karossen, menad att accentuera känslor, är utan beklädnad och har smakfull krom längs de nedre dörrarna, bakre och främre nedre fasaden, takreling och trimning av grillen. Spola dörrhandtagen och stoppa in den bakre luckans vindrutetorkare under visiret skulle ha tagit CX-90 närmare premium.

Vid avslöjningsevenemanget såg vi CX-90 i två exteriörfärger – vit och Artisan Red (ett alternativ för $595). Artisan Red, som Mazda kallade en djupt mättad färg, var exceptionellt attraktiv och ändrade färger när solen lekte kurragömma med molnen. Jeff Guyton, vd och vd för Mazda North American Operations, sa: ”Vi designar inte bilens form och målar den sedan, men lacken och formen görs tillsammans.”
Som den nya största Mazda-SUV:n har CX-90 den rymligaste interiören av alla Mazda-fordon. På det långa och låga instrumentbrädan är det bara den 12,3-tums centrala infotainmentskärmen som reser sig upp och innehåller kontrollerna för ljud, navigation, backkamera och fordon. Instrumentpanelen har en enkel, ren och logisk layout med tre lättlästa, runda mätare. De svarta ansiktena och vita bokstäverna är en multiinformationsdisplay för hastighetsmätaren, vägmätaren, genomsnittlig bränsleekonomi och många andra rapporter.

Ian Hedge, senior manager bildesign på Mazda, förklarade att instrumentpanelen och dörrpanelerna är täckta av flera material och ton-i-ton-färger, med ett vävt tyg baserat på ett traditionellt japanskt sidentyg som kallas Nishi Jin-Ori, som har en hängsömsdesign med accent. De främre och bakre dörrpanelerna och mittkonsolen har lockigt lönnträ som kompletterar tyget.
Sittplatser är för sju, när de är utrustade med valfria andra radens kaptensstolar, eller åtta med andra radens bänksits. Båda stolsraderna kan fällas platt, vilket ger flexibilitet i lasten. Sätena är klädda i nappaläder, vilket ger premiumutseendet och känslan. Mittkonsolen är bred och djup, och baksätespassagerarna får manuellt infällbara sidorutor.
Säkerhet
2024 CX-90 kommer med i-Activesense, som erbjuder en omfattande lista med standard- och tillvalssäkerhetsfunktioner, inklusive front-, sidokrockkuddar och krockgardiner, ett ABS-bromssystem med fyrhjulsdrivna skivor, dynamisk stabilitetskontroll, dragkontroll, adaptiv farthållare, backkamera, en däcktrycksövervakning system, övervakning av döda vinkeln, filbytesvarning, filhållningsassistent, varning för korsande trafik bak, parkeringssensorer bak och ett stöldlarm och startspärr.
Prissättning och tillgänglighet
Den helt nya CX-90 är planerad att finnas hos Mazda-återförsäljare i slutet av mars 2023. Priserna kommer att meddelas närmare försäljningsdatumet.
Observationer: 2024 Mazda CX-90

Mazda lägger till en plug-in hybrid till sitt SUV-sortiment är ett välkommet tillägg. Vi hoppas att motorvägsbränsleekonomin för denna medelstora SUV kommer att vara i det låga intervallet 30 miles per gallon, och den helt elektriska körsträckan minst 30 miles. Mazda har gjort en imponerande teknisk utveckling på sina Skyactiv-bensinmotorer, så vi hoppas att den har gjort detsamma med sin första plug-in hybrid.
Clean Fleet-rapport önskar att vi kunde berätta mer, men precis som vi får du vänta på att Mazda låter oss sätta oss bakom ratten och ta 2024 CX-90 för en lång provkörning.
Se till att välja att delta i Clean Fleet-rapport nyhetsbrev (överst till höger på sidan) för att meddelas om alla nya berättelser och fordonsrecensioner, inklusive det senaste om Mazda CX-90.
Berättelse av John Faulkner. Foton av John Faulkner och Mazda.
Avslöjande:
Clean Fleet-rapport är lånade gratis testfordon från biltillverkare för att utvärdera, vanligtvis för en vecka i taget. Våra vägtester är baserade på denna en veckas körning av ett nytt fordon. På grund av detta tar vi inte upp frågor som långsiktig tillförlitlighet eller totala ägandekostnader. Dessutom bjuds vi ofta in till tillverkarevenemang som lyfter fram nya fordon eller teknik. Som en del av dessa evenemang kan vi erbjudas gratis transport, logi eller måltider. Vi gör vårt bästa för att presentera våra unyanserade utvärderingar av fordon och nyheter oavsett dessa incitament.
Vårt fokus ligger på fordon som erbjuder den bästa bränsleekonomin i sin klass, vilket får oss att betona elbilar, laddhybrider, hybrider och dieslar. Vi har också de effektiva gasdrivna fordonen som är bland de bästa mpg-fordonen i sin klass. Dessutom strävar vi efter att erbjuda recensioner och nyheter om avancerad teknik och fordonsmarknaden för alternativa bränslen. Vi välkomnar all feedback från fordonsägare och är dedikerade till att tillhandahålla ett forum för alternativa synpunkter. Låt oss veta dina åsikter på publisher@cleanfleetreport.com.