EV Charging

Ny Tesla Supercharger Lot Design gör det enklare att ladda vid bogsering

Teslas Supercharger-nätverk är utan tvekan världens största laddningskedja för elbilar, med över 40 000 bås globalt som erbjuder upp till 250 kW effekt. Men det är inte perfekt, och Tesla-förare som ofta bogserar vet det bättre än någon annan.

Traditionellt har en Tesla Supercharger-plats sina laddningsstolpar installerade på ett sådant sätt att du behöver dra in eller tillbaka in i parkeringsplatsen. Detta är inte idealiskt för dem som drar en släpvagn, eftersom trailern kan blockera åtkomsten till de andra laddbåsen, beroende på hur föraren väljer att parkera bilen.

Om platsen är full, vilket ibland är fallet, kan släpvagnen till och med behöva kopplas loss, vilket inte är direkt bekvämt. Men med en ny lotsdesign som visas av Tesla kommer detta inte att vara nödvändigt längre.

Publicerad i en Tweet på företagets Tesla Charging konto, det omgjorda Supercharger-partiet som öppnades i Kliplev, Danmark, har totalt 24 stolpar, varav 8 är i mitten av partiet, vilket gör att förare kan köra igenom och ger tillräckligt med utrymme för släpvagnar.

Alla bås är av V3-varianten och kan leverera upp till 250 kW till både Tesla EVs och andra, icke-Tesla-fordon med CCS-kompatibilitet. Med andra ord, det är en av de partier som ingår i företagets pilotprogram som gör att alla typer av elbilar med en CCS-kontakt kan laddas på sina platser.

Det är en intressant design som verkar maximera tillgängligt utrymme, men som en kommentator påpekade på Twitter är det inte det första Supercharger-partiet som erbjuder genomdragsparkering. En liknande plats upptäcktes i Manteca, Kalifornien, där Perimeter Drive-platsen har 20 150 kW bås arrangerade på ett sådant sätt att det går att dra igenom med en trailer. Det finns till och med ett foto på Google Maps som visar en Model Y som laddas med en släpvagn kopplad.

Se även  Toyotas Powerwall-alternativ är designat för att fungera med plug-in-hybrider från solceller

Med Tesla ökad produktion och leveranser, samtidigt som de förberedde lanseringen av Cybertrucken och nya Roadster, var det bara en tidsfråga innan de kom med nya och förbättrade konstruktioner för sina Supercharger-partier.

Vad är dina tankar om denna nya design? Låt oss veta i kommentarerna nedan.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button