Technology

Nissan lanserar EV med solid-state-batterier om fem år

Nissan säger att det är i en ”klassledande position” att tillverka den första satsen vätskefria, billigare solid state-batterier 2025, med ett helt nytt elfordon som drivs av nämnda batterier som är planerat att producera 2028.

Tidslinjen kommer från företagets senior vice president för forskning och utveckling i Europa, David Moss, som talade med en brittisk publikation Autocar om det japanska varumärkets framsteg inom solid state-teknologi.

Nissan tillkännagav ursprungligen sitt engagemang i utvecklingen av solid-state-batterier för elbilar redan 2021, när de sa att de kommer att bygga en pilotanläggning där prototypceller skulle tillverkas. Ett år senare pågick prototyputveckling vid Nissan Research Center i Kanagawa Prefecture, Japan.

Nu bekräftar märkets exec i Europa i princip tidslinjen för Autocaroch säger att Nissan är på väg att ha pilot-solid-state-batterier i begränsad produktion till 2025, slutförd ingenjörskonst i den initiala tekniken 2026 och den första masstillverkade elbilen med tekniken 2028.

Dessutom säger Moss att Nissan tar steg för att vidareutveckla nuvarande litiumjonbatteriteknologi, med målet att släppa nästa generations celler inom de närmaste åren, sedan 2028 en koboltfri, vilket skulle minska kostnaderna med så mycket som 65 %.

När det gäller solid state-celler är deras fördelar uppenbara jämfört med för närvarande tillgängliga batterier, som börjar med tredubblingen av laddningshastigheterna, närmar sig konstanta 400 kilowatt oavsett temperatur och fortsätter med dubbel energitäthet i samma fysiska utrymme , allt till halva kostnaden. Nissan har tidigare sagt att dess mål är att uppnå en kostnad på 75 USD per kWh på paketnivå till räkenskapsåret 2028 och 65 USD per kWh därefter.

I samarbete med forskare från University of Oxford lyckades Nissans ingenjörer i Japan gå från små knappstora celler till större, 10 centimeter kvadratiska celler i det nuvarande utvecklingsstadiet, med de slutliga cellernas storlek att vara jämförbar med den. av en bärbar dators mått.

Se även  År 2023 kommer Los Angeles hamn att få 500 kW trådlöst laddningssystem

Moss tillade att det japanska märket helt vill ta bort de flytande elementen från batteriet, och sa att detta avsevärt skulle förbättra effektiviteten i lagring och kraftöverföring.

”Kan du ta bort den flytande elektrolyten ur batteriet? Det är dit vi tror att vi leder, säger Moss. ”Vissa solid state-batterier har fortfarande flytande elektrolyter, och det här är ett problem, eftersom den vätskan kokar. Effektiviteten hos den energin vid lagring och överföring och kraften du lägger på den kommer att påverkas.”

Att uppnå alla dessa mål innebär i slutändan att framtida elfordon kommer att bli lättare, ha större räckvidd och kunna ladda mycket snabbare, allt samtidigt som de kostar mindre (åtminstone batterierna).

Nissan är inte det enda företaget där ute som är dedikerat till att ta ut solid-state-batterier till massmarknaden, med StoreDot, SolidPower, Factorial, QuantumScape och andra som arbetar med sina versioner av tekniken.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button