News

Nissan Ariya på 39-tumsdäck inställd på att köra från nordpolen till söder

En modifierad elektrisk crossover från Nissan Ariya kommer att resa från den magnetiska nordpolen till sydpolen i ett försök att bevisa kapaciteten hos elbilar.

Den 16 777 mil långa, 10 månader långa resan förväntas starta i mars, meddelade Nissan på onsdagen. Modifieringar av Ariya inkluderar 39-tums BF Goodrich-däck, vidgade hjulhus (för att rensa de nya däcken) och fjädringsbyten, men drivlinan och batteripaketet lämnades oförändrade.

Ariya kommer att köras från pol till pol av man-och-hustru-teamet av Chris och Julie Ramsey, som tidigare genomfört det 10 563 mil långa Mongol-rallyt i en Nissan Leaf. Bortsett från de större däcken, strävade de efter att hålla modifieringar av Ariya till ett minimum för att visa upp basfordonets förmåga.

”En av de saker som ligger till grund för alla äventyr vi gör är att vi tar en elbil i standardproduktion och strävar efter att göra minimala förändringar för att tydligt visa dess verkliga, vardagliga kapacitet, oavsett var du kör den,” sa Chris Ramsey i ett uttalande .

Nissan Ariya Pole to Pole expeditionsfordon

Nissan Ariya Pole to Pole expeditionsfordon

En modifiering som inte var relaterad till kapacitet var en inbyggd espressomaskin för kaffeälskaren Chris. Ariyas takbox innehåller också en drönarstartplatta, och crossovern kommer att dra en trailer med bärbara solpaneler och vindturbiner, som kommer att ge energi för att ladda Ariya när den stoppas.

Ariya som användes för expeditionen har e-4ORCE fyrhjulsdrift, som innehåller dubbla motorer och vridmomentvektor. I USA är toppeffekten 389 hk, jämfört med 214 hk för enmotors framhjulsdrivna Ariyas. Nissan startade försäljningen i USA av den framhjulsdrivna Ariya i höstas, men fyrhjulsdrivna modeller kommer inte förrän senare i år.

Se även  Byte av vakt på Tesla?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button