Nio avslöjar nya EC7 och omdesignade ES8 elektriska stadsjeepar

Nio använde sitt årliga Nio Day-evenemang som hölls den 24 december i Hefei, Kina, för att presentera två nya fordon, varav ett markerar starten på en ny modellserie för det kinesiska EV-märket.
Fordonen inkluderade en omdesignad ES8 mellanstor SUV och en ny EC7 mellanstor SUV med en coupéliknande takprofil.
Det var först 2017 som Nio, ofta känd som Kinas Tesla, rullade ut sitt första fordon i form av den ursprungliga ES8. (Det fanns också en EP9 hyperbil, även om detta var en bandbil vars produktion endast uppgick till en handfull enheter.)
Sedan dess har Nio fortsatt med att lansera SUV:arna ES6, EC6 och ES7, samt sedanbilarna ET5 och ET7. Tillägget av EC7 ger Nios sortiment till sju fordon.

2023 Nio EC7
EC7 och omdesignade ES8 är baserade på Nios senaste EV-plattform, kallad NT2.0. I toppskick har plattformen en luftfjädring och en dubbelmotorisk drivlina som genererar 644 hk. Detta räcker för 0-62 mph acceleration på 3,8 sekunder i EC7 och 4,1 sekunder i ES8. Batterialternativen inkluderar 75- och 100-kWh-enheter.
Den nya plattformen innehåller också hårdvara som krävs för självkörande förmåga, inklusive lidar och fyra Orin X-datorchips. Nio sa att funktioner som gör att fordonen kan hantera sig själva i vissa situationer kommer att rullas ut som uppdateringar när tekniken utvecklas och valideras. Nio planerar att erbjuda funktionerna via ett månadsabonnemang.

2023 Nio EC7
EC7 har sittplatser för fem delade över två rader medan ES8 har sittplatser för sex delade över tre rader. I ES8 har passagerarsätena kuddar som automatiskt lyfts för att skapa vad företaget kallar ”noll tyngdkraftsställning.” Detta är tänkt att lindra trötthet på långa körningar. EC7 har ett glastak som spänner över nästan 21 kvadratfot och har ljud- och värmeisolering.
EC7 börjar på 418 000 renminbi (cirka $60 000), även om ägare måste registrera sig för ett abonnemang för batteriet. Startpriset med 75-kWh-batteriet ingår är 488 000 renminbi (70 000 USD).

2023 Nio EC7
På samma sätt börjar ES8 på 458 000 renminbi (65 800 $) med ett batteriabonnemang och 528 000 renminbi (75 850 $) med 75-kwh-batteriet inkluderat.
Nio har nu en av de mest mångsidiga elbilar i branschen. Företaget i oktober markerade starten för exporten till en handfull europeiska länder och den 12 december firade monteringen av sitt 300 000:e fordon. Nio sa också att de planerar att vara närvarande i mer än 25 länder år 2025, men det har inte sagt om USA kommer att vara ett av dem.