Mercedes planerar ett eget nätverk för snabbladdning av elbilar, med början i USA

Mercedes-Benz siktar på att ha sitt eget snabbladdningsnätverk för elbilar på plats i slutet av decenniet, med fokus på Nordamerika initialt och expandera till andra stora marknader som Europa och Kina.
Bygget kommer att starta i år i USA och Kanada, meddelade Mercedes på CES i Las Vegas den senaste veckan. Biltillverkaren vill ha mer än 400 nordamerikanska laddningsplatser, med totalt 2 500 350-kw DC snabbladdningskontakter på plats till 2027. Globalt sett har man som mål att rulla ut mer än 10 000 individuella laddare i slutet av decenniet.
Laddningsplatser kommer att placeras med jämna mellanrum längs motorvägar, nära stora korsningar och storstadsområden, med tonvikt på platser nära shopping eller restauranger, såväl som Mercedes-återförsäljare. Bekvämligheter som toaletter och någon form av skydd mot väder, samt videoövervakning, kommer också att inkluderas.

Laddningsnätverk för Mercedes-Benz EV
Nätverket kommer att vara öppet för elbilar från alla biltillverkare, men Mercedes-kunder kommer att få förmåner som möjligheten att reservera laddning i förväg.
I Nordamerika arbetar Mercedes med laddningsteknikföretaget ChargePoint och sol- och energilagringsföretaget MN8 Energy på utbyggnaden. MN8 kommer att leverera solpaneler för att driva belysning på plats, en del av en hållbarhetsplan som även inkluderar köp av energi från förnybara källor. MN8 och Mercedes delar också en investering på 1,05 miljarder dollar i nätverket under de kommande sex eller sju åren för att täcka byggkostnaderna.
Om det går igenom med dessa planer kommer Mercedes att ta steget till att bli en av de största laddningsnätverksoperatörerna i USA, men fortfarande efter mer etablerade aktörer.

Laddningsnätverk för Mercedes-Benz EV
Tesla är fortfarande i täten och har mer än 40 000 Superchargers globalt. Electrify America hävdar för närvarande 3 435 snabbladdarkontakter i sitt Nordamerika-fokuserade nätverk, som har finansierats av Volkswagen som en del av biltillverkarens fuskuppgörelse för dieselutsläpp. VW har enligt uppgift letat efter andra företag att samarbeta med i ett försök att skala upp.
ChargePoint och Electrify America har ett roamingavtal mellan sina nätverk som går tillbaka till 2019, vilket tillåter förare att komma åt båda nätverken med ett konto. Avtal som detta kommer sannolikt att vara lika viktiga för att öka användningen av elbilar som konstruktionen av nya nätverk, eftersom det gör det lättare att använda befintliga stationer.

Laddningsnätverk för Mercedes-Benz EV
Mercedes var tidigare involverad i Ionity snabbladdningsnätverket i Europa, men detta är biltillverkarens första stora sololaddningsprojekt. Det kommer när Mercedes snabbt utökar sitt EV-sortiment.
Från och med EQS halvkombi, som startade en ny generation av Mercedes elbilar, valde märket en ny riktning med sina elbilar som betonade räckvidd och effektivitet. Den första av dessa modeller byggda i USA, EQS SUV, kommer nu.
Mercedes har varit ivriga att visa behovet av att förnya sig, med Vision EQXX som letar efter potentiella idéer som att återställa luftkylning. Kommer den att tillämpa samma kreativitet på laddningsinfrastruktur?