Mercedes-Benz eliminerar 19 av 33 karossmodeller under de kommande sju åren

Ända sedan Ola Kallenius tog över vd-posten på Mercedes-Benz 2019 har svensken hackat, beskära och trimmat företagets struktur och modellportfölj. Bil och förare rapporterar att en annan massiv avlivning är på väg att påbörjas. Efter att journalisten Georg Kacher talat med Mercedes-chefer på två primära platser i Tyskland, skrev han, ”Baserat på vad vi har sett, av de 33 karossstilar Mercedes för närvarande erbjuder mellan Europa och USA, kommer bara 14 att överleva.” Som alltid är fallet i dessa förbättringar för att öka marknadsandelar, ROI och varumärkesuttryck, är frontlinjens soldater som mejas ner först kupéer, cabriolet och vagnar. En chef sa till Kacher: ”I slutet av dagen behöver vi helt enkelt inte herrgårdsbilar [wagons] eller underpresterande tvådörrarserbjudanden för att öka volymerna.”
Vi visste att A-Klass är rostat bröd, och C-Klass och E-Klass coupé och cabriolet-kvartetten kommer att förvandlas till två bilar, en CLE-Klass coupé och cabriolet. CLS-klassen har suttit på dödscell i tre år och får giljotinen 2024. AMG GT 4-Door har tillbringat mindre än fem år på marknaden och kommer tydligen att följa CLS in i glömskan antingen 2024 eller 2025. En ny 4-Door kommer 2026 driven av ett batteri istället för en stor gammal hybrid V8, tillsammans med en batterielektrisk AMG GT-coupé, samt en något rymligare AMG SL i Mercedes-Benz och Mercedes-Maybach-varianter.
Mercedes avslöjade den senaste GLC förra sommaren, och den senaste GLE för några dagar sedan. De kommer att få nya generationer som riktiga fyrdörrars crossovers bara eftersom deras coupédetaljer inte kommer att göra övergången.
Och Europa kan säga adjö till C-Klass-vagnen 2028 och E-Klassvagnen 2030. Nästa generations CLA-Klass går över till batteridrift 2025 och kommer att erbjuda den sista skjutbromsen i sortimentet. Det är möjligt att ytterligare två hela produktserier bland B-klass, GLA-klass och GLB-klass får yxan.
De enda nischmodeller som märket kommer att tolerera är de som drar in enorma pengar, de så kallade ”Top-End” som Maybach-detaljer och Mythos-serien i begränsade upplagor. De traditionellt vända Mercedes-modellerna, kallade ”Core Luxury”, kommer att fokusera på lyxig lätthet för passagerare i bilen såväl som ute med funktioner som större batterier, snabbare laddningsmöjligheter och längre räckvidder. Kacher sa att han fick höra, ”De viktigaste delarna av hållbara samtida lyxbilar är utrymme och tid … Det är vår första prioritet – inte ännu en snygg karossstil, en modell som bara fungerar i Europa, eller ett sista hugg på en döende segment.”