Mazdas roterande set för retur som EV-räckviddsförlängare i Europa

Mazda tar tillbaka den roterande motorn, men inte som vi känner den.
Biltillverkaren bekräftade på måndagen planerna på en roterande räckviddsförlängare för elektriska versioner av MX-30. Den kompakta crossovern, som debuterade 2019, erbjuds också på vissa marknader med en mild hybriddrivlina som är beroende av en 2,0-liters inline-4.
Den roterande utrustade MX-30 kommer att debutera den 13 januari på bilmässan i Bryssel 2023. Försäljning i Europa är planerad att följa under våren, även om tillgänglighet i USA inte har meddelats.

2022 Mazda MX-30
MX-30 har varit till försäljning i USA sedan modellåret 2022, dock endast i Kalifornien.
Mazda sa att den roterande motorn i den utökade MX30-serien är en ny design. Motorn kommer att fungera som en generator, snarare än en direkt kraftkälla för rörelse.
Den nuvarande MX-30 har ett 35,5 kilowatt-timmars litiumjonbatteri, som EPA uppskattar till bara 100 miles räckvidd. Det är inte klart hur stor räckvidd fordonet kommer att ha med den roterande räckviddsförlängaren.

Mazda 2 RE Range Extender-koncept
Mazda har redan visat en elbil med en roterande räckviddsförlängare: Mazda 2 RE Range Extender-konceptet presenterades 2013. Dess roterande var en enrotor, 0,33-liters enhet som med en full tank gas kunde ge ytterligare 111 miles av räckvidd.
Mazdas kamp för att minska utsläppen från sin roterande motor innebär att en roterande sportbil sannolikt inte kommer att återvända till marknaden, om inte Mazda på något sätt kan utveckla en elektrifierad version som uppfyller de ständigt skärpta utsläppsbestämmelserna, något som biltillverkaren verkar försöka, att döma av nyligen patent.
Varje fordon i Mazdas sortiment kommer att ha någon form av elektrifiering år 2030. Det är en del av biltillverkarens övergripande mål att uppnå en 90 % minskning av utsläppen jämfört med 2010 års nivåer, till år 2050.