Mazda MX-30 R-EV är ett plugin-pussel som amerikaner kanske inte får

Mazda avslöjade på fredagen sin förlängda version av den roterande räckvidden av elfordonet MX-30, kallad Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV.
MX-30 R-EV skulle erbjuda en räckvidd som är mycket större än de 100 EPA-milen för MX-30 EV, som för närvarande endast erbjuds i Kalifornien. Men som Mazda USA föreslog tidigare i veckan kan den R-EV som tidigare bekräftats för USA nu bli försenad eller helt inställd.
R-EV går nästan inte att skilja från MX-30 EV förutom vissa trimskillnader. Det betyder att du får samma ganska excentriska paket – en kompakt crossover med en något mer rak taklinje och två mindre bakdörrar med gångjärn. Summa summarum: MX-30 har i stort sett samma övergripande dimensioner som CX-30 crossover, men det resulterar inte i alls lika mycket användbart passagerarutrymme.

2023 Mazda MX-30 EV
Istället för 35,5 kWh batteripaketet har R-EV ett 17,8 kWh batteri, vilket möjliggör en räckvidd på 53 mil enligt mer generösa europeiska WLTC kombinerade standarder. Baserat på hur andra plug-in-hybrider pennas in mot den europeiska standarden, kan det innebära en plug-in-räckvidd på ungefär 40 miles enligt amerikanska EPA-standarder, även om mycket av det beror på själva testcyklerna.
Wankels roterande motorområdesförlängare är en 0,83-liters enhet – med en enda rotor, i motsats till enheter med dubbla rotorer i tidigare RX-8 och RX-7 sportbilar – som bara ger 73 hk och 86 lb-ft vridmoment. Dess deltidsjobb (och enda jobb) är bara att driva en generator. Det paret passar under huven med elmotorn, som gör 168 hk och 192 lb-ft vridmoment här – cirka 25 mer hk men 18 färre lb-ft än MX-30 EV. Dess officiella 0-62 mph-tid är 9,1 sekunder

Mazda MX-30 R-EV

Mazda MX-30 R-EV
Mazda skryter med att användningen av en roterande snarare än en kolvmotor möjliggör mer kompakt förpackning och det sparar vikt. Motorns sidohölje är gjord av aluminium snarare än järn, säger Mazda, som den hävdar skära mer än 33 pund. Totalt väger R-EV 3 912 pund—257 pund mer än elbilens tjänstevikt.
Bränsleeffektiviteten har varit fruktansvärd i tidigare roterande konstruktioner, och avgasutsläppen har varit utmanande, vilket gör denna motordesign till ett förbryllande val från början; men Mazda säger att direkt bränsleinsprutning gör den mer effektiv. Den har också lagt till avgasåterföring (EGR) för att hjälpa till att öka effektiviteten vid låga belastningar, och vidareutvecklat designen av tätningarna, som är en roterande motors svaga punkt.

Mazda MX-30 R-EV
Mazda säger att MX-30 ger samma körupplevelse oavsett om den körs helt från batteripaketet eller med motorn igång. Det är annorlunda än den enda andra elbilen med utökat sortiment på USA-marknaden under de senaste åren, BMW i3 REx, som ibland kunde fångas plattfot och kort på motorvägar för långa motorvägsgrader, när dess lilla tvåcylindriga räckviddsförlängare under lastgolvet kunde inte hänga med.
Chevrolet Volt kallas ibland för ett elfordon med utökad räckvidd, men EVguiden Reports anser det inte vara det, eftersom bensinmotorn i full storlek driver hjulen i låga marschhastigheter.

Mazda MX-30 R-EV
Mazda säger att en av anledningarna bakom den här konfigurationen är att utöka körräckvidden för långa resor, och trots det och en anständig sammanfattning av bilens specifikationer sa det ingenting om MX-30 R-EV:s effektivitet i räckviddsförlängningsläget – eller dess motorvägsräckvidd.
Bensintanken på 13,2 gallon är ingenting som den lilla under-2-liters tanken som används i BMW i3 REx, så med tanke på en full laddning och en full tank kommer RE-V sannolikt att erbjuda hela utbudet av ett bensinfordon. Och egentligen, vad är det som hindrar förare från att göra just det?
Svaret kan potentiellt vara att det, precis som i3 REx, bara är en trevligare bil att köra med motorn avstängd. Den lilla rotorn måste varva vid 4 700 rpm för att få toppeffekt. Det hårda ljudet av en roterande motor när den är i varv är förtrollande, men alla ägare av RX-8 eller RX-7 sportbilar kan intyga att rotarymotorer tenderar att inte vara så förtjusande på långa vägresor.
Det verkar också finnas en gråzon där motorn startar även med en laddning – ett allvarligt problem för alla som förväntar sig en äkta EV-körupplevelse i städer.
Mazda säger att i EV-läge kommer R-EV enbart att använda elektrisk drivning ”tills mätarna visar att batteriet är helt urladdat.” Den noterar också, även i EV-läge: ”Dessutom, i situationer som om föraren behöver accelerera plötsligt och målmedvetet trampar ner gaspedalen betydligt förbi en viss punkt (motsvarande kickdown-omkopplarfunktionen på ett standardfordon med automatisk växellåda), roterande motorgenerator kommer att aktiveras och generera energin för den önskade effekten.”

Mazda MX-30 R-EV
I normalläge säger Mazda att rotationsmotorn kommer att tändas oftare, baserat på hur långt du trycker på gaspedalen. Separat finns det också ett laddningsläge som kan spara bort laddning så att ägare kan köra tyst i EV-läge eller senare använda bilen för att driva enheter. Ägare kan ställa in hur mycket de vill ladda upp till, i steg om 10 %.
Att använda MX-30 R-EV:s 7,2-kw inbyggda laddare – mer än 6,6-kw-enheten som kommer med amerikanska MX-30 EVs – kan gå från 20 % till 80 % laddning på cirka 90 minuter, enligt Mazda. Det är oklart om den 20-procentiga laddningen är den nedre delen för enbart elektrisk drift. Det är också ett av de enda sådana fordonen som har DC-snabbladdning – som, i R-EV:s fall, går upp till 36 kw och tillåter en laddning på 20 % till 80 % på cirka 25 minuter.
R-EV stöder V2L och har ett lastutrymmesuttag som erbjuder 1500 watt.
Den kommer att rullas ut först i en Edition R-version som erbjuder en design inspirerad av den roterande motorn, säger Mazda – med Rouge Metallic-takaccenter och svart för kaross och klädsel.
Det inkluderar unika hjul, plus flera nickar till den unika trochoidformen på motorrotorns rörelse, inklusive på en logotyp som lägger till en orange accent ”för att förmedla kraften som krävs för att generera energi”, säger Mazda.

Mazdas roterande motor kommer tillbaka 2023 som räckviddsförlängare för elektrisk MX-30 crossover
Mazda har ännu inte bekräftat priset för Europa, men det tyder på att den inte kostar mycket, om någon, mer än MX-30 EV. ”Större batterier är dyrare, så att använda ett sådant skulle resultera i ett dyrare fordon”, står det i tillhandahållen produktinformation. ”Dessutom kräver en livscykelanalys (LCA) perspektiv att optimera batterikapaciteten för fordonet.”
Nu när det har beskrivits vad det är och hur specifikationerna penna ut, är det inte bara en huvudskrapa som amerikaner kanske inte förstår när de handlar fordon, utan ett fordon som amerikaner, bokstavligen, kanske inte får.