Lyxleasingavtal för elbilar utnyttjar redan 7 500 USD i skatteavdrag för elbilar

Nya federala skatteavdragsregler för elbilar har satt pristak som begränsar fältet för kvalificerade elbilar, men ett kryphål för leasing öppnar redan upp ett mycket bredare område som är berättigat till federala subventioner.
Inflation Reduction Act (IRA) höjde det federala EV-skatteavdraget på upp till $7 500 för kvalificerade fordon. Det lade till pristak på $55 000 för bilar och $80 000 för pickupbilar och stadsjeepar.
Det utesluter nominellt lyxiga elbilar som Lucid Air och Tesla Model S, om du köper dem.
Lyxvarumärken är redan igång med leasinglösningarna som bekvämt kan bidra till att motverka stigande räntor.
Ett sådant exempel kom förra veckan, i form av ett mejl till ägarna som publicerades på Lucid Forum. Lucid sa att kunder som leasar en Air genom dess finansiella tjänster ”kommer att få en automatisk besparing på $7 500 i form av en minskning av kapitalkostnaden.”

2022 Lucid Air Grand Touring Performance
Den rabatten är inte bara Lucid som försöker kompensera för en federal skattelättnad som dess dyra elbilar inte kvalificerar sig för. Det är resultatet av Internal Revenue Code 45W-avdraget, även känd som Commercial Clean Vehicle Credit, och möjligt varhelst biltillverkaren har ett internt eller anslutet finansbolag och kan erbjuda fordonet under leasing.
45W-avdraget tillåter företag att göra anspråk på en kredit på 7 500 USD för fordon med en totalviktsbetyg (GVWR) på under 14 000 pund och upp till 40 000 USD för tyngre fordon, beroende på ytterligare faktorer. Om en biltillverkare har ett internt finansieringsföretag kan det ta åt sig äran snarare än kunden. I det här fallet skickar Lucid, som sig bör, sedan besparingen vidare i form av en rabatt till hyrestagare.
Det ursprungliga problemet med kryphålet för leasing var att det återigen skulle göra elbilar som gjorts utomlands tillgängliga för subvention med skattebetalarnas pengar, vilket helt och hållet kringgår en stor anledning till att skatteavdraget förnyades av kongressen i första hand. Nu är det också tydligt att 45W gäller för fordon oavsett klistermärkespris – vilket minskar det brådskande som pristak lägger till 30D-skatteavdraget som gäller vid köp.
Det betyder också att medan Lucid Air Sapphire kommer att kosta 249 000 USD före destinationen, om den erbjuds under ett leasingavtal, kommer den att kvalificera sig – om Lucid så väljer att erbjuda den under leasing.
Tesla indikerar ännu inte att de gör anspråk på skatteavdraget på $7 500 i sina hyresavtal, så det kan komma en justering ännu. Många fler justeringar är sannolikt på väg från andra märken.
Det är svårt att föreställa sig att någon leasar en elbil – inklusive företag med en sådan produkt – inte drar fördel av en sådan affär. Det väcker frågan om det är detta som författarna till lagförslaget avsåg. Med mycket av skattekreditspråket omskrivet under veckorna fram till IRA:s passage i augusti förra året, kan det förbli oklart.