News

Lunaz konverterar 1961 Bentley S2 Continental för att köras på batterier

Lunaz är ett brittiskt företag som bygger elektriska versioner av älskade klassiker, ofta med prestanda som kan matcha en modern elbil.

Företagets senaste projekt är en Bentley S2 Continental från 1961 vars ursprungliga 6,2-liters V-8 har bytts ut mot en 400-hk elektrisk drivlina.

Continental var en högpresterande version av Bentleys S2-serie byggd mellan 1959 och 1962. Mindre än 400 byggdes, med några med skräddarsydda karosser tillverkade av karossbyggare.

Denna speciella S2 Continental har en coupékaross från den tidigare brittiska karossbyggaren James Young. Enligt Lunaz byggdes endast fyra exemplar i denna stil. Uppenbarligen beställde kunden ursprungligen en sedan men begärde i sista minuten en coupé. Den kunden behöll bilen till 1967, varefter den bytte händer ett antal gånger, inklusive bosatta under perioder i Tyskland och Japan innan han återvände till Storbritannien

1961 Bentley S2 Continental EV-konvertering av Lunaz

1961 Bentley S2 Continental EV-konvertering av Lunaz

1961 Bentley S2 Continental EV-konvertering av Lunaz

1961 Bentley S2 Continental EV-konvertering av Lunaz

1961 Bentley S2 Continental EV-konvertering av Lunaz

1961 Bentley S2 Continental EV-konvertering av Lunaz

När Lunaz väljer en modell att konvertera, designar den drivlinan så att den passar perfekt så att körningen och hanteringen inte störs. Till exempel vägs varje hörn av bilen för att förstå den ursprungliga viktfördelningen till grammet. Lunaz använder den här informationen för att bestämma chassikonfigurationen, drivlinans paketering och fjädringsjustering.

Kunden som beställde ombyggnaden ville ha en hantering som uppfyller moderna standarder, så Lunaz installerade fullt justerbar coil-over fjädring som föraren kan styra från kabinen. Bromsarna, som arbetar med ett energiåtervinningssystem, är också moderna föremål, med 6-kolvsok fram och 4-kolvsok bak.

Lunaz strävar också efter att inkludera hållbara material så mycket som möjligt i sina omvandlingar. Till exempel renoveras alla originalkomponenter där det är möjligt, och nya material, som matta, läder och trälister är alla valda från hållbara källor.

Se även  Laddade elbilar | Ny Flyer tung transitbuss för att använda Modine Battery Thermal Management System

Lunaz, som räknar David Beckham som en investerare, utför sitt ombyggnadsarbete på en anläggning i Silverstone, Storbritannien. Företaget har också konverterat en Bentley S3 Continental Flying Spur från 1961, samt klassiker från Aston Martin, Jaguar, Land Rover och Rolls- Royce.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button