Lotus kommer att bli börsnoterad via SPAC med en värdering på 5,4 miljarder dollar

Lotus Technology, elbilstillverkaren som ägs av Kinas Zhejiang Geely Holding Group Co., gick med på att gå samman med ett blancobolag i en transaktion som värderar den sammanslagna enheten till cirka 5,4 miljarder dollar.
L Catterton Asia Acquisition Corp. kommer att kombineras med elbilstillverkarens dotterbolag till den brittiska biltillverkningsgruppen som Geely förvärvade redan 2017, sade de två i ett uttalande på tisdagen. Det särskilda förvärvsföretagets sponsor har band till Bernard Arnault, världens rikaste man.
Lotus Tech har varit ute efter att bli börsnoterad åtminstone sedan början av förra året. Ledningen kan ha uppmuntrats av ett annat lyxbilsmärkes senaste notering: Porsche AG drog av Europas största börsnotering på ett decennium när det debuterade i Frankfurt i september. En vecka senare gick Porsche om Volkswagen AG som Europas mest värdefulla biltillverkare.
Istället för att gå börsintroduktionsvägen kommer Lotus Tech att gå samman med en SPAC vars sponsor kombinerat med riskkapitalverksamheten för Arnaults lyxvarukraftverk LVMH 2016. LVMH är en passiv minoritetsinvesterare i L Catterton, enligt en taleskvinna.
Arnault gick om Tesla Inc.s vd Elon Musk som världens rikaste man förra månaden – första gången en europé tog förstaplatsen på Bloomberg Billionaires Index.
Medan Group Lotus är liten jämfört med Tesla, har Geely styrt bort den från förbränningsmotorer och har flera helelektriska modeller planerade för de kommande åren. Lotus Tech ser sig själv som en konkurrent till sådana som Ferrari och Aston Martin, och kommer att få ett hopp på de första elektriska modellerna från dessa märken.
Lotus presenterade sin helelektriska Eletre-sportfordon förra året och planerar att lansera en rival till Porsches populära Taycan EV 2023.
Geely och andra ägare förväntas behålla 89,7% av aktierna i Lotus Tech efter SPAC-fusionen. Geelys miljardärägare Li Shufu kontrollerar också den svenska biltillverkaren Volvo Car AB och äger andelar i tyska Mercedes-Benz Group AG och brittiska Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc.
Deutsche Bank AG rådgav Lotus Tech om affären, medan Credit Suisse Group AG agerade kapitalmarknadsrådgivare till SPAC.
: