News

Lightyear 0 solar EV har tagits bort, eftersom företaget växlar till Lightyear 2

Lightyear meddelade på måndagen att man stoppar produktionen av Lightyear 0 solar EV, som man har hävdat är den första produktionen av solbilen i världen. Istället siktar det nederländska företaget på produktionen av sin massmarknad, $40 000 Lightyear 2 solenergi EV som kommer att beräknas 2025.

”För att värna om vår vision var vi tvungna att besluta att omdirigera vårt fokus och våra resurser helt mot Lightyear 2”, sa företaget i ett måndagssläpp. ”Detta betyder i själva verket att vi var tvungna att avbryta produktionen av Lightyear 0.”

Därmed manövrerar företaget runt vad som i något sammanhang kan kallas en konkurs. Lightyear säger att det kommer att begära i domstol att det kommer att ”öppna betalningsinställelseförfaranden” i förhållande till Atlas Technologies, dess operativa företag som ansvarar för produktionen av Lightyear 0.

Lightyear 0 vindtunneltestning

Lightyear 0 vindtunneltestning

Lightyear 0 produceras av Valmet i Finland och företagen tillkännagav en produktionsstart i början av december. Det är oklart hur många av dessa fordon som faktiskt tillverkades vid tidpunkten för produktionsstoppet, men EVguiden Reports har nått företaget för ett perspektiv på om produktionen av den handbyggda nischmodellen hade ökat.

Valmet kommer också att producera Sono Sion, en annan solel EV som har stort intresse, även om Sono enligt uppgift arbetar mot sina egna ekonomiska hinder. Det tysk-baserade företaget har enligt uppgift metat efter solenergiflottans verksamhet som ett sätt att få igång kassaflödet.

Lightyear 0 – och starten av Lightyear – går tillbaka till World Solar Challenge och Solar Team Eindhoven. Det lagets bilar, inklusive Stella Vie som började ta den form vi känner igen idag, vann mästartitlar.

Företaget säger att det siktar på att ”avsluta några nyckelinvesteringar” under de kommande veckorna som kommer att möjliggöra uppskalningen av Lightyear 2, en massproduktion, prisvärd solel EV som kommer att erbjudas till en bredare publik, inklusive enligt uppgift i Nordamerika.

Lightyear har sagt att Lightyear 2, som redan har ett starkt intresse, kommer att ha ett mindre batteripaket än 0, men den syftar till att ta samma tillvägagångssätt för att ”hoppa över nätet” och minska beroendet av infrastrukturintensiv DC-snabbladdning med inbyggda solpaneler och betoning på aerodynamik och effektivitet.

Företaget har ännu inte meddelat om Lightyear 2 kommer att ärva Lightyear 0:s inhjulsmotorer, en del av vad företaget hävdar för närvarande är den mest effektiva produktionsdrivlinan i världen.

Även om efter idag kan det anspråket lämnas till ett annat företag – kanske i ett par år.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button