LGES kan förse Tesla med batterier från Arizona

LG Energy Solution (LGES), en av världens största tillverkare av litiumjonbatterier, noterade under ett konferenssamtal nyligen att man för samtal med Tesla om att leverera batterier från en fabrik i Arizona.
Enligt Reuterssa det sydkoreanska företaget att det är i ”aktiva diskussioner” med Teslaoch ”start av elbilar” att leverera batterier från dess föreslagna fabrik i Arizona (tillkännagav i mars 2022).
LG Energy Solution ger inga detaljer om saken. Vad vi vet från det tidigare tillkännagivandet är att företaget hade för avsikt att investera 1,7 biljoner KRW (1,39 miljarder dollar vid den tiden) för att bygga i Queen Creek, Arizona en fabrik för cylindriska batterier för elbilar och elektriska verktyg med en årlig kapacitet på 11 gigawattimmar (GWh). Det skulle vara ett helägt dotterbolag snarare än ett joint venture.
Den ursprungliga tidslinjen var att börja bygga under andra kvartalet 2022 och starta massproduktion 2024, men några månader senare – i juli 2022, rapporterades det att LGES granskar projektet, inklusive ”timing, storlek och detaljer.”
De senaste rapporterna om ”aktiva diskussioner” indikera att förhandlingarna med potentiella kunder ännu inte är avslutade och vissa överenskommelser måste träffas innan projektet får grönt ljus.
Som vi förstår vill företaget säkra försäljningen innan man bygger en fabrik, vilket inte är en överraskning, särskilt med tanke på de utmanande ekonomiska förhållandena.
LG Energy Solution är redan en Tesla-batterileverantör – en viktig sådan, eftersom den levererar 2170-typ cylindriska battericeller (NCM-kemi) för Tesla Giga Shanghai (parallellt med CATLs prismatiska LFP-celler). Så vitt vi vet (det nämndes av Teslas vd Elon Musk) levererar LGES kinesiska batterianläggning också celler till Tesla Giga Berlin-fabriken.
Med tanke på att Tesla är i hög efterfrågan på 2170-typ battericeller i Nordamerika, kan den vara intresserad av ytterligare utbud också från LGES-celler från Arizona (utöver alla andra källor och interna projekt).
Det är anmärkningsvärt att LGES planerar att tillverka cylindriska battericeller av typen 4680 i Sydkorea (en formfaktor som valts av Tesla). Vi kan då inte utesluta att samtalen är relaterade till 4680-typ.