Luxury cars

Lexus RZ Sport Concept rubricerar Tokyo Auto Show konceptkvintett

Lexus beger sig till helgens Tokyo Auto Salon och Tokyo Outdoor Show 2023 med koncept som syftar till att visa varumärket som balanserar sportigt, tufft och miljömedvetet med varumärkeslyx. Huvudtalaren är RZ Sport Concept, Lexus nya batteri-elektriska crossover som får en tung melodi av racerföraren och Lexus utvecklingsingenjör Masahiro Sasaki. Den racingkopplingen lägger till lite sammanhang för utseendet och en effekt som är nästan 100 hästkrafter större än den RZ som denna är baserad på. Produktionen RZ producerar 308 hästkrafter från två motorer som driver det fyrhjulsdrivna Direct4-systemet. RZ Sport Concept får 402 hästar från sina två motorer.

Anpassade aerodelar från fram till bak gör RZ:s avsikter tydliga. Det finns en anpassad frontpanel med exponerade kolfiberomslutningar för insugningarna, plus en svart huva som visar två gigantiska kanaler. Hjulhusförlängningar och nya vipppaneler lägger till 3,5 tum till bredden, karossen sänktes 1,4 tum på en anpassad fjädring över 21-tums Volk Racing-hjul inlindade i 295/35-däck. Och kolla in de WRC-värdiga dubbla kolfiber-bakvingarna som svävar ovanför det bakre glaset, vilket hjälper till att lägga till tre tum av total längd jämfört med produktions-RZ.

Hakugins exteriör är baserad på en vit nyans ”som ger en delikat glänsande textur när den är upplyst.” Den enda detaljen vi får om interiören är att det finns fyra skopor. Det verkar bitterljuvt för de åkande som reser så bekvämt över en så kort sträcka. Lexus gav ingen räckviddssiffra, men modifieringarna och en kvartett däck bredare än 235/35 Michelins på 395-hk Lexus RC F kommer att klyva produktionen RZ:s beräknade 225 mils räckvidd. Dessutom kan allt detta arga inte låta bli att bränna igenom sitt ljus snabbt.

Se även  2022 Lexus NX 450h+ Road Test: Ett snäpp bättre än tillräckligt bra

Den andra höjdpunkten för Autosalongen är Lexus LX 600 Offroad Team JAOS 2022 som körde förra årets Baja 1000. SUV:n har varit en del av ett treårigt tävlingsprojekt i omodifierade lagerklasser, dess fortsatta utveckling fokuserade främst på säkerhetsteknologier.

På Tokyo Outdoor Show visar Lexus en trio av fordon under ”Overtrail”, en blandning av land och trail. ROV Concept 2 ser ut som ROV-konceptet sida vid sida Lexus visade 2021, de enda skillnaderna är en ny lackering i en färg som kallas Regolith och en ny uppsättning hjul. Det betyder att det finns en 1,0-liters, trecylindrig vätgasmotor på baksidan som driver bakhjulen, kan skicka kraften framåt genom två låsande differentialer och en tvåväxlad växellåda, och luftlösa hjul. Interiören är insvept i mer lyx än du skulle vilja offra till den typ av lera som en UTV vanligtvis sprejar, men det ser underbart ut.

ROV 2 dyker upp med två nya vänner som står bakom polerna för avslappnad utomhusnjutning och hardcore överlandning. RX Outdoor Concept har Lexus RX 450+ plug-in hybrid som sitt hjärta, utrustat med ett Feldon Shelter taktält på ett specialtillverkat ställ, glidplatta i aluminium och målade stötfångare, LED-lampor och dekordetaljer målade svarta och mörkbruna. Den sitter på en uppsättning 18-tums Rays-hjul skodda i 265/60 terrängdäck. Det är den grunda änden. GX Outdoor Concept hulkar i djupet; begagnade, sena modellversioner av produktions-GX är ganska populära för landbyggen. Den här är utrustad för tunga drag med saker som en Old Man Emu-upphängning, en Warn-vinsch, Yakima-stativ och taktält, CBI Offroad-kroppsrustning och en glänsande Terräng Khaki Mica Metallic-lackering som kommer att visa upp varje California pinstripe, som är de där långa reporna längs kroppen som man tjänar genom att navigera i Kaliforniens kratt. Och baserat på lastutrymmet gillar den som valt utrustningen att äta gott på leden och skydda utrustning och åkande.

Se även  Allt vi vet om 2024 Ford Mustang

Tokyo Auto Salon and Outdoor Show pågår från idag till söndag.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button