News

Lexus RZ 450e EV prissatt, sätter prioritet på funktioner inte räckvidd

Lexus har tillkännagett prissättning för sitt första elfordon för USA, 2023 RZ 450e elektriska lyxiga crossover, precis innan den beger sig till återförsäljare senare denna månad.

RZ 450e kommer i två olika utrustningsnivåer, Premium och Luxury, och båda erbjuds endast i fyrhjulsdrift. I Premium-form kostar RZ 450e, som den är märkt, 59 650 $, inklusive destinationsavgiften på 1 150 $. Det är med 18-tums hjul; Att lägga till 20-tumshjul höjer priset med $1 240. RZ 450e Luxury-versioner kostar $65 150.

Även om det knappast är ett fynd, landar den här elbilen på den dyra sidan av ett växande fält av crossovers av lyxmärkta elbilar som bäst skulle beskrivas som kompakta enligt amerikanska standarder.

Till exempel börjar Audi Q4 E-Tron på 50 995 USD i basform, vilket ökar till en topp på 64 095 USD i Q4 50 E-Tron Prestige-form. Genesis GV60 börjar på $59,985 för Advanced, med toppprestanda GV60-versioner som kostar $68,985. Och 2023 års Volvo C40 börjar på $56 395, med den topptrimmade Ultimate-paketversionen som ger upp till cirka $62,500.

RZ ligger också runt priset på Tesla Model Y. För närvarande – och vi måste betona att, i denna tid av instabila Tesla-priser – börjar Model Y Long Range Dual Motor på $56,380, med prestanda på $59,380.

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

Standardfunktioner på RZ inkluderar klimatkontroll med dubbla zoner med en smogsensor, klädsel i syntetiskt läder, elektriska framsäten, uppvärmda och ventilerade framsäten, ett panoramaglastak och en eldriven baklucka med kick-sensoraktivering. Infotainmentdetaljer inkluderar en trådlös smartphoneladdare, 10-högtalare, fem USB-C-portar, satellitradio, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, och wifi-hotspot-kapacitet genom AT&T med integrerad Apple Music och Amazon Music-kompatibilitet.

Se även  Tesla öppnar riktig pool på Supercharger Station

På Premium-modellen lägger ett kallt väderpaket till $200 till strålkastarspolar och en vindrutetorkare; ytterligare $175 kan du få en strålande främre knävärmare. Ett teknologipaket på 1 425 $ lägger till en 10-tums head-up-skärm, avancerad parkfunktion och ett digitalt nyckelsystem som gör det möjligt för ägare att helt enkelt använda en smartphone (om de har ett abonnemang på Remote Connect, som är tillgängligt för en treårig provperiod) .

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

Luxury-modellen går upp till ett Dynamic Sky-tak ($550-alternativ) och erbjuder 20-tums mörka metallegeringar som ett kostnadsfritt alternativ. Den lägger till en power-justerbar rattstång, kort-nyckelinmatning,

I hela sortimentet pekar Lexus också på RZ:s Safety System 3.0-svit av aktiv säkerhetsteknik, som lägger till adaptiv farthållare i alla hastigheter, automatisk nödbroms i full hastighet och olika andra varningssystem och smarta lösningar för att undvika krockar.

Individuella alternativ på RZ inkluderar en digital backspegel, upplyst främre märke och 20-tums legeringar. Och det finns en lång lista med tillbehör för last och utseende. Lägg till ett gäng av dem så blir det 70 000 USD.

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

RZ är nära besläktad med Toyota bZ4X, och den utvecklades på samma e-TNGA-plattform som delas med Subaru Solterra.

Även om framtiden kan ge Toyota och Lexus olika typer av elbilar, med Toyota mer fokuserad på prissättning och effektivitet och Lexus som siktar på hög räckvidd och prestanda, så är det inte fallet här. Toyota bZ4X uppnår 228 miles i dubbelmotorform och 252 miles i sin enmotoriga version.

Lexus har fortfarande inte låst in exakta tekniska specifikationer för den amerikanska marknaden, men den förväntas komma med ett 71,4-kWh batteripaket och dubbelmotorig fyrhjulsdrift, med en kombinerad systemeffekt på 313 hk. En 7,0-kw inbyggd laddare bör få en full laddning på samma 9,5 timmar som bZ4X, och DC snabbladdning kommer att få batteripaketet från 0% till 80% på 30 minuter, säger Lexus.

Se även  Kinesisk start kan snart tillverka elbilar med cell-till-chassi-teknik

Lexus har inte heller bekräftat slutgiltig räckvidd och effektivitetssiffror, men den har sagt att basversionen med 18-tumsdäck kommer att klassas upp till 220 mil.

2023 Lexus RZ 450e

2023 Lexus RZ 450e

Och det finns ytterligare ett föremål som ännu inte nämnts i Lexus byggverktyg eller funktionslista för USA: styroket. Förhandsvisad för oss förra året som en del av en sofistikerad variabel, steer-by-wire-inställning – och fortfarande så småningom på väg för USA vid sista kontroll – systemet är blandat men mycket bättre än Teslas felaktiga system. Efter Teslas klumpiga lansering av ett ok i Model S och Model X, kanske Lexus ser till att sin egen teknik går över lätt.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button