Lamborghinis LMDh hybridteknologi sipprar ner till sina landsvägsbilar

Lamborghini kommer att delta i LMDh uthållighetsracing säsongen 2024 på Daytona och Le Mans. Nu rapporteras det att tekniken som används i dessa racingbilar skulle kunna köpas in i de framtida lagliga bilar som företaget tillverkar. LMDh använder en hybriddrivlina och Lamborghinis tillkännagivande om racing i denna matchar med biltillverkarens planer på att introducera hybriddrivlina i sina bilar inom en snar framtid.
Teknik för LMDh racerbil
Denna bil kommer att delta i IMSA SportsCar Championship. Lamborghini kommer att utrusta bilen med en dubbelturbo V8-motor tillsammans med ett elsystem. Denna drivlina har en kombinerad effekt på 670 hk. En 7-växlad hybridväxellåda från Xtrac kommer att hantera transmissionsuppgifterna. Bilen väger bara 2 270 lbs. och är en av de främsta utmanarna till FIA World Endurance Championship. Lamborghinis racerbil kommer också att ha teknologier som en dag kommer att synas på bilens i utställningslokalen.
Racecar till Roadcar Journey
Lamborghinis motorsportavdelning samt FoU-divisionen har redan en nära relation. Många medarbetare arbetar på båda avdelningarna vilket innebär ett större samarbete med ban- och vägbilsteam. Vidare kan detta samarbete bevittnas i den spårfokuserade Huracan STO. Detta kommer bara att bana väg för framtiden där racerbilen är som FoU för väglagliga bilar.
Kommande hybriddrivlina för Aventador-ersättning
Medan racerbilen kommer att använda en V8-motor, vet vi att Lamborghini kommer att hålla fast vid en V12 för Aventadors ersättare. Som sagt, den kommer fortfarande att få elektrisk assistansteknik. Detta kommer också att resultera i de elektriska versionerna av Urus och Huracan.
Detta bekräftar ytterligare det faktum att framtida Lamborghini-bilar inte bara kommer att ha hybriddrivlinor utan också överträffa sina traditionella ICE-erbjudanden.
Källa: CarBuzz