Luxury cars

Lamborghini Urus Performante First Drive Review: Lambo SUV får mer Lambo

KÖPENHAVN, Danmark – Om du har följt bilindustrin tillräckligt länge, minns du förmodligen när stadsjeepar tillverkade av företag kända för låga sportbilar var föremål för kontroversiella rubriker. Spola framåt till 2023, och det kontroversiella har blivit vanligt. Massiva folkflyttare med superbilsliknande kraft är status quo i lyxsegmentet, de säljer vanligtvis sina mer affischvänliga stallkamrater med stor marginal och många av de företag som inte redan är med på den här tåget letar efter en plats att hoppa på.

Lamborghini Urus, som lanserades 2017, har samlat på sig en betydande efterföljare (det är det italienska märkets bästsäljare) och en växande lista över rivaler som inkluderar Aston Martin DBX. Även om det inte längre är det nyaste barnet på blocket, fick det nyligen en omgång med uppdateringar och fick en Performante-variant i toppklass.

”Vi fick många nya kunder med Urus”, säger Luca Pacini, Lamborghinis chef för FoU-strategi och projektkoordinering. ”Vi är glada att folk känner igen märket Lamborghini i det, och vi bestämde oss för att karakterisera det ännu mer genom att erbjuda ett bredare utbud som sträcker sig från komfort till prestanda – prestanda är trots allt Lamborghinis DNA. Detta tillgodoser våra kunders krav.”

Att släppa en sportigare Urus är helt logiskt eftersom systerbolaget Bentley och konkurrenten Aston Martin båda erbjuder mer specifika varianter av sina stadsjeepar. Att kalla det ”Performante” är fortfarande ett djärvt drag eftersom Lamborghini historiskt har reserverat denna namnskylt för hårda utvecklingar av sina V10-drivna modeller. Det är inte bara en marknadsföringspiruett: Pikes Peak rekordsättande Urus Performante skiljer sig från Urus S med ett specifikt karosspaket som inkluderar en omdesignad främre splitter och en ganska subtil takmonterad spoiler. Lamborghini hävdar att dessa uppdateringar bidrar till en inte obetydlig ökning på 8 % i downforce.

Kolfiberdelar (som den ventilerade huven) och ett titanavgassystem designat av Akrapovič hjälpa till att göra Performante cirka 104 pund lättare än Urus S, även om den ändå tippar skalan till cirka 4 740 pund. Ljus? Nåväl… ja, typ. Även om uber-Urus väger ungefär dubbelt så mycket som en ny Mazda MX-5 Miata, kvalificerar ingen av modellerna den tävlar mot etiketten ”lättvikt”. Astons DBX 707 checkar in på 4 940 pund och varje Bentayga-variant väger mer än 5 000.

Se även  2023 Mercedes-Benz EQE SUV avslöjad med upp till 677 hk

Chassibyten är också en del av Performante-behandlingen. Lamborghini ersatte de adaptiva, höjdjusterbara luftfjädrarna som den sätter i Urus S med enklare stålfjädrar, även om den behöll det elektromekaniska aktiva rullstabiliseringssystemet och stämde om det. Dessa uppdateringar ger Performante en lägre åkhöjd (20 mm), och Lamborghini breddade även de främre och bakre spåren (16 mm) för att frigöra utrymme för stora däck.

Vad Performante inte får är extra kraft. Den levereras med samma 4,0-liters dubbelturboladdade V8 som finns i Urus S. Den åttacylindriga utvecklar 657 hästkrafter vid 6 000 rpm och 627 pund-fot i vridmoment från 2 300 till 4 500 rpm, och den kanaliserar denna effekt till de fyra hjulen via en åttastegad automatlåda och en Torsen mittdifferential. Lamborghini citerar en tid från noll till 62 mph på 3,3 sekunder (ned från 3,5 för S) och en topphastighet på 190 mph (några tiondelar mer än S).

Mer kraft kan vara svårt att argumentera emot, men Lamborghinis motivering är att Performante inte behöver ta allt du orkar svänga vid hästkraftsräknaren. Dess uppdrag är att leverera bästa möjliga hantering snarare än bästa möjliga acceleration eller högsta möjliga toppfart. Det här är Urus du vill ta med på en resa över Klippiga bergen, inte en du vill ta till närmaste dragremsa.

Inte för att jag skulle köra i Klippiga bergen. Den högsta punkten i Danmark ligger på 561 fot över havet, vilket motsvarar ett avrundningsfel i Colorado, så jag hade inte precis möjlighet att vrida ut Performante på bergsvägar, utan köra den rygg mot rygg med Urus S lyfte fram förändringarna som skilde dessa två tjurar åt.

Inuti ser båda varianterna av Urus ut och känns som förarbilar. Ingen av dem delar några betydande delar med Huracán men kabinens grundläggande layout är liknande: sittande på en snyggt förstärkt sportstol, föraren står inför en köttig treekrad ratt med en klockan 12-markering, växlingspaddlar och en digital instrumentkluster. Passform och finish är utmärkt, vilket du med rätta kan förvänta dig i en bil med en husliknande prislapp.

Se även  2024 Mercedes E Class visar mer hud, interiör i nya spionbilder

Min testare hade Alcantara-klädsel, orange sömmar som matchar färgen och metervis av kolfiber. Om det inte är din kopp te, finns det tusentals sätt att konfigurera någon av Urus-varianterna.

Lyft den röda, stridsflygplansinspirerade luckan för att trycka på tändningsknappen (eller, om din pinky är smal nog, försök att trycka in knappen genom hålet i luckan) och skillnaden mellan S och Performante är hörbar. Avgassystemet i titan sparar vikt och hjälper också till att få in mer av motorns symfoni i kupén, särskilt när ”Sport”-läget är valt. Det är inte överdrivet, vi pratar inte om en 25 år gammal econobox med fyra tums avgassystem, och den drönar inte när du väl rör på dig. Det låter bra, och det är en omedelbar påminnelse om varför många entusiaster fascineras av motorer och de oljiga bitarna i dem.

Runt stan är S och Performante inte särskilt olika. Det är när trafiken klarnar och farten ökar som den senare känns märkbart mer hardcore än den förra. Även om det inte är en avskalad bandbil, är gasresponsen skarpare och styrningen känns bättre kopplad till hjulen. Fjädringsförändringarna gör också en enorm skillnad: även om Performantes stålfjädrar ger en åktur som är måttligt hårdare än luftinställningen i S, låser de också upp skarpare och mer förutsägbar hantering. Du behöver inte gå rakt ut på en italiensk racerbana för att se skillnaden mellan de två.

Bromsarna är desamma: 10-kolvs främre bromsok som greppar 17,3-tums kolkeramiska rotorer (det är över 2 tum större än Miurans hjul!) och enkolvs bakre bromsok monterade över 14,5-tums rotorer. Den här hårdvaran klarar mer än uppgiften att med självförtroende bromsa en 4 700-punds brute.

Att inte injicera extra kraft i drivlinan är inte nödvändigtvis en dålig sak. Skulle, säg, 40 extra hästar göra ont? Helvete nej, idén med en Lamborghini SUV på 700 hästkrafter är förtjusande, men V8:an med dubbla turbo är smidig och mycket lyhörd som den är, delvis tack vare det breda vridmomentbandet. Maximalt vridmoment är aldrig långt borta, och transmissionen levererar snabba växlingar oavsett om du använder paddlarna eller låter den göra sin egen grej. Dessutom berättar siffror inte hela historien: de två Urus-varianterna ser likadana ut när de jämförs på papper men på vägen sticker Performante tydligt ut som entusiastens val – den är mer förarfokuserad och den beter sig som den stora benen. , familjevänlig femsitsig sportbil som det är.

Se även  2021 Pagani Huayra Roadster BC med 3 miles på odo att vinna

Att prova det Performante-specifika rallyläget på Danmarks nätverk av allmänna vägar lät oklokt; det tillåter i huvudsak föraren att sparka ut bakänden i en drift på lösa ytor. Jag slår vad om att det är ett tjat, men jag vet kostnaden för en parkeringsbot i Danmark (här är ett tips: det är inte billigt) och jag vill inte upptäcka kostnaden för en vårdslös körning. Men snön och isen som jag mötte i de mer lantliga delarna av landet gjorde att jag kunde sätta greppet på prov. Trots alla kolfiberbitar, den nedsänkta fjädringen och de brusande avgaserna, kör Urus väldigt mycket som en vanlig, fyrhjulsdriven SUV på frusna vägar, speciellt när den körs på en förstklassig uppsättning av snödäck. Jag använde sunt förnuft och bekymrade mig inte om vägförhållandena; Jag litade på att de olika elektroniska körhjälpmedlen skulle göra sitt för att hålla den spetsiga frontänden pekade i rätt riktning, och de skrämde eller svikte mig inte.

Prissättning är en annan av de största skillnaderna mellan de två Urus-smakerna. Lamborghini tar cirka 230 000 USD för S och cirka 261 000 USD för Performante – i teorin kan du köpa Urus S och en ny Subaru BRZ och ha några tusenlappar kvar för en uppsättning autocrossdäck. Huruvida denna premie är värd det beror på var och hur du kör. Om du behöver en pendlare är det troligt att du inte kommer att dra nytta av den kryddiga blandningen av en fast stålfjädring och extra aerodynamiska bitar. Om du behöver en pendlare och en kanjonstormande weekendresa, även om nämnda kanjon inte är asfalterad, markerar Performante båda rutorna på ett sätt som nästan får det att kännas (och låta!) som en övervuxen hot hatch med superbilsliknande kraft .

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button