Luxury cars

Lamborghini och Bentley räcker rekordförsäljning 2022

Systerbolagen Lamborghini och Bentley meddelade oberoende att de satte ett försäljningsrekord 2022. Båda företagen postade en stor ökning av leveranserna, och deras tillkännagivande kommer kort efter att Bugatti och Rolls-Royce släppt sina egna rekordsiffror för 2022 års försäljning.

Lamborghini levererade 9 233 bilar 2022, en ökning med 10 % jämfört med 2021 (som också var ett rekordår). Dess bästsäljande modell är Urus, som stod för 5 367 leveranser (en ökning med 7 % jämfört med 2022). Det är inte förvånande; SUV:ar säljer bra. Vad som är ganska häpnadsväckande är att Huracán-leveranserna skjutit i höjden med 20 % till 3 113 exempel under 2022. Slutligen levererade Lamborghini de senaste 753 exemplen av Aventador.

Geografiskt är USA fortfarande Lamborghinis största marknad; företaget levererade 2 721 bilar dit 2022 (en ökning med 10 % jämfört med 2021). Kina tar andra plats med 1 018 leveranser (upp 9%) följt av Tyskland (808 bilar; upp 14%), Storbritannien (650 bilar; upp med 15%) och Japan (546 bilar; upp 22%). Sammantaget steg leveranserna i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika) med 7 % till 3 484 bilar.

Bolagets utsikter för 2023 är ljusa. Den kommer särskilt att avslöja Aventadors efterlängtade efterföljare, och den ännu namnlösa modellen kommer att framstå som sin första serietillverkade hybridmodell. Dess historiska fabrik i Sant’Agata Bolognese, Italien, kommer också att vara upptagen. ”Vi har nu möjlighet att fokusera på våra nästa mål också tack vare en 18-månaders väntelista”, säger företagets chef Stephan Winkelmann.

Även om det är för tidigt att säga om 2023 kommer att bli ännu ett rekordår för Lamborghini, betonar chefer att de vill hålla företagets tillväxt i schack. Syftet är inte att konkurrera med, säg, BMW när det gäller volym. ”Tanken kommer alltid att vara att ha en bil mindre än efterfrågan,” sa Andrea Baldi, chef för Lamborghini för Americas-regionen, till Autoblogg år 2022. ”Vi kommer aldrig att bli oexklusiva. Det är ett löfte.”

Se även  2023 Acura Integra Review: Kan det möjligen fylla en ikons skor?

Bentley firar av många av samma anledningar: Den sålde 15 174 bilar 2022, en ökning med 4 % jämfört med 2021 och dess första årsresultat över 15 000 enheter. Även här finns det några intressanta överraskningar gömda i siffrorna. Dess bästsäljare var Bentayga, den stod för 42 % av företagets försäljning, och 2022 var den stora SUV:s mest populära år – det är en imponerande bedrift för en bil som släpptes 2015.

Continental GT-sortimentet stod för 30 % av försäljningen och Speed-varianten stod för 31 % av dessa. The Flying Spur representerade de återstående 28 %. Bentley noterar också att dess Mulliner-division fick betydligt fler personaliseringsbeställningar 2022 än 2021.

Inte alla Bentleys globala divisioner visade en ökning under 2022. Dess största marknad är Amerika, där försäljningen ökade från 4 212 till 4 221 enheter; det är cirka 28 % av dess totala försäljning. Försäljningen i Kina (som inkluderar Hongkong och Macau) sjönk med 9 % till 3 655, men försäljningen i Asien-Stillahavsområdet ökade med 23 % till 2 031 enheter. Europa stod för 19% av Bentleys totala försäljning med 2 809 försäljningar (en ökning med 11%).

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button