Technology

Laddade elbilar | Var Britishvolts kollaps början på slutet för den brittiska bilindustrin?

När Laddad talade med chefer från blivande batteritillverkaren Britishvolt redan i maj 2022, vi var imponerade av företagets stora ambitioner och innovativa idéer. Vi var mycket besvikna över att höra om dess senaste bortgång, men inte onödigt förvånade. Som vanligtvis är fallet i begynnande branscher är avgångsgraden bland elbilsrelaterade företag hög. Vissa ser dock Britishvolts fall som ett olycksbådande tecken på framtiden för Storbritanniens kämpande bilindustri.

Från början stöddes Britishvolt delvis av brittiska statliga medel, och många observatörer tror att den närmaste orsaken till dess bortgång var att polerna stängde av tappen. Som James Morris skriver i en ny Forbes artikel, ”Oavsett vilka problem Britishvolt har upplevt, väcker det faktum att det har tillåtits misslyckas ett stort frågetecken om Storbritanniens utsikter att konkurrera som en global ekonomi i skiftet mot grön teknik.”

I januari, efter att ha kämpat med kassaflödesproblem i några månader, misslyckades ett sista försök att stötta upp företagets ekonomi. Den brittiska regeringen hade lovat att tillhandahålla £100 miljoner i finansiering, och Britishvolt bad att £30 miljoner av det skulle släppas i förtid för att återställa solvensen. Regeringen vägrade, och affären gick sönder.

För att sätta den siffran i perspektiv, noterar Morris att den brittiska regeringen nyligen lovade 300 miljoner pund vardera för att rädda British Steel och Tata Steel. När vi zoomar ut till den större världen, observerar vi att den amerikanska regeringen planerar att subventionera renteknologiska industrier med 369 miljarder dollar under de kommande tio åren, och att EU:s Green Deal Industrial Plan kräver upp till 250 miljarder euro i subventioner (vissa bilindustrins chefer ber om mycket mer, och de kommer förmodligen att få det). Det kan också anses relevant att notera att de fem stora oljebolagen rapporterade en samlad vinst på 195 miljarder dollar år 2022.

Se även  General Motors kan också använda cylindriska battericeller

Storbritanniens bilindustri har varit på livstöd i många år. Dess mest kända bilmärken migrerade till andra länder för länge sedan. Landets nuvarande stolthet är Nissan-fabriken i Sunderland, men experter har gjort det hemska förutsägelser om dess framtid ända sedan Brexit, och (tillsammans med motsvarigheter på kontinenten) Nissan är fiske efter statliga bidrag för att hjälpa den att göra övergången till elbilar.

Mr. Morris är inte den enda som slår larm. Aston Martins tidigare vd Andy Palmer kallade övergivandet av Britishvolt ”en oförminskad katastrof för bilindustrin i Storbritannien” och tillade att ”i slutändan kommer brittisk biltillverkning att migrera till där batterifabrikerna är, vilket kommer att vara i Centraleuropa.” Väktaren lade helt och hållet skulden på en regering som slaviskt ansluter sig till en stel frimarknadsideologi: ”En viktig grundpelare i konservativt partitänkande har resulterat i kollapsen av Britishvolt, den…hoppade räddaren för den brittiska bilindustrin.”

Det finns fortfarande en möjlighet till frälsning för frälsaren. En av Britishvolts styrkor var dess insiktsfulla platsval – den förmodade gigafabriksplatsen nära Blyth, strax norr om Newcastle, har utmärkta transportförbindelser, och en 200 MW solenergipark ligger i närheten. Britishvolts administratörer precis valt Australiens Recharge Industries som den föredragna budgivaren för att köpa resterna av företaget, och grundaren David Collard sa att hans team ”inte kan vänta med att börja förverkliga våra planer på att bygga Storbritanniens första gigafabrik.”

Källor: Forbes, Automotive News Europe, Väktaren, Reuters

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button