Laddade elbilar | USA:s regering avslöjar en gemensam strategi för att minska koldioxidutsläppen från all transport

Regeringar runt om i världen vidtar åtgärder för att påskynda avkarboniseringen av transporter. Men alltför ofta handlar det om bitvisa insatser som saknar strategisk vision och misslyckas med att ta itu med hela transportekosystemet.
Nu, för första gången, har US gummint presenterat en omfattande plan som involverar flera byråer och adresserar nästan alla segment av det amerikanska transportsystemet. Transporter stod för 33 % av landets koldioxidutsläpp 2019, och lätta fordon sprutade ut 49 % av det.
Avdelningarna för energi, transport och bostäder och stadsutveckling har tillsammans med Naturvårdsverket tillsammans skapat US National Blueprint for Transportation Decarbonizationsom ”erbjuder ett tillvägagångssätt för hela regeringen för att omvandla transportsektorn och ställer fram en uppmaning mellan myndigheter för att samordna och arbeta effektivt tillsammans.”
The Blueprint betonar samarbete mellan organisationer både offentliga och privata: ”Implementering av en holistisk strategi för avkarbonisering kommer att kräva samordnade åtgärder från federala, statliga, lokala, regionala och stamregeringar; ideella och filantropiska organisationer; och privata industrier.”
The Blueprint lägger ut en trepartsstrategi, analog med det gamla goda ”Reduce, Reuse, Recycle”-mantrat (varav de två viktiga första delarna så ofta glöms bort):
- Öka bekvämligheten genom att stödja samhällsutformning och markanvändningsplanering så att arbetsförmedlingar, shopping, skolor, etc, finns nära där människor bor för att minska pendlingen, förbättra gång- och cykelbarheten och förbättra livskvaliteten.
- Förbättra effektiviteten genom att utöka kollektivtrafiken och järnvägen, och förbättra effektiviteten hos alla fordon.
- Övergång till Clean Options genom att använda nollutsläppsfordon.
Om vi borrar ner till fakta och siffror hittar vi några numeriska utsläppsminskningsmål för de viktigaste transportkategorierna:
Lätta fordon
- Gör 50 % av försäljningen av nya fordon till nollutsläpp till 2030, och se till att nya ICE-fordon är så effektiva som möjligt.
- Installera 500 000 EV-laddare senast 2030.
- Gör 100 % av den federala flottan som köper nollutsläppsfordon till 2027.
Medel- och tunga lastbilar och bussar
- Målet är att 30 % av försäljningen av nya fordon ska vara nollutsläpp till 2030 och 100 % till 2040.
- Gör 100 % av den federala flottans upphandling av nollutsläppsfordon till 2035.
Det finns också avsnitt som handlar om terrängfordon, järnväg, maritima fartyg, luftfart och rörledningar, även om vi här hittar färre numeriska mål och fler uppmaningar att ”arbeta för att fastställa specifika mål.”
Än så länge är EV-media mest överens om att planen är förvånansvärt förnuftig.
”Detta är nästan så sunt förnuft och uppenbart att det är svårt att få huvudet lindat runt det, men det är ett helt enormt och effektfullt företag”, skriver Electrekär Michelle Lewis.
Michael Barnard, skriver in CleanTechnica, hittar ”mycket att gilla” i dokumentet, som han kallar ”en bra, solid ritning med några missar.” Han godkänner betoningen på att få människor ur sina bilar och upp på fötterna eller cyklarna eller transit, inget som strategin ”inte bara handlar om att ersätta bränsle, utan att göra landet hälsosammare och mer beboeligt.”
Barnard och andra (inklusive din favorit EV-journalist) blev glatt överraskade när de upptäckte att väte har tilldelats en stödjande roll. Blueprint utelämnar det korrekt när det gäller lätta fordon, samtidigt som det föreslås som en lösning för lastbilar och andra tunga fordon. Betoningen på ”hållbara flytande bränslen”, vad de än är, är lite olycklig, men i allmänhet är de oljiga fingeravtrycken från tankesmedjorna för fossila bränslen mindre uppenbara än de kunde ha varit.