News

Laddade elbilar | Tidigare Tesla exec lanserar elbåtstillverkningsföretag i Florida

John Vo, tidigare tillverkningschef på Tesla, har bildat ett företag för att tillverka elbåtar. Blue Innovations Group kommer att demonstrera sitt skrov, framdrivningssystem och användargränssnitt på den kommande Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Företaget har etablerat en tillverkningsanläggning i Pinellas Park, Florida (intill Laddadhemstad St Petersburg). Planen är att påbörja produktionen i oktober och att börja leverera båtar senast andra kvartalet 2024.

BIG:s första produkt, R30, är ​​en 30-fots eldriven båt med dubbla motorer som levererar en kombinerad 800 hk (600 kW), ett vätskekylt 221 kWh batteripaket och utdragbara solpaneler som kan leverera upp till 2,7 kW av solenergi för laddning. Maxfarten förväntas bli runt 39 knop.

Mr. Vo menar att tillämpa några av de strategier och taktiker han lärde sig på Tesla. R30, som förväntas bära en prislapp runt 300 000 dollar, är i hög grad en lyxbåt, men det låter som att fler massmarknadsmodeller är planerade för framtiden. ”För att verkligen påverka miljön kan du inte bygga elbåtar i dussintals,” sa han Electrek. ”Det måste vara i tusentals.”

Han har också talat om att använda ett strukturellt integrerat batteri som en del av båtens ram, och planerar att använda en LFP-batterikemi, som ska ge en längre livslängd än NMC eller NCA. ”Så det är ett lite större batteri med något lägre energitäthet. Jag har utrymmet – det är en båt.”

Efter att Vo lämnade Tesla 2017 gick han till Lordstown Motors, där han och flera andra chefer drog oönskad uppmärksamhet från SEC för olagliga kortsiktiga aktietransaktioner. ”Jag gillar att glömma det,” sa Vo till Tampa Bay Timesoch tillade att han förlorade 1 miljon dollar på sina investeringar i Lordstown.

Se även  Laddade elbilar | Florida tilldelar VW-förlikningsfinansiering: 68 miljoner dollar för elektriska transitbussar, 57 miljoner dollar för skolbussar

Vo valde att lansera BIG i Tampa Bay-området istället för Silicon Valley på grund av dess båtkultur och förändrade demografi. ”Jag kanske spekulerar, men jag ser övergången av teknisk utveckling i Tampa-området som kommer från turister, pensionärer och hur människor från olika geografier förändrar typen av ekonomi”, sa Vo till Times. ”Det är ett perfekt ställe att marknadsföra en båt eftersom folk här kommer att köpa en båt. Och det kommer att bli mycket mer konkurrenskraftigt med levnadskostnader jämfört med San Francisco.”

Källor: Electrek, Electrive, Tampa Bay Times

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button